Afbeelding

Samen bouwen aan een groter bezoekersbereik

Algemeen Growers pride

Met de kamerhortensia halen consumenten het voorjaar in huis en met de tuinhortensia creëren zij een bloeiende zomer. Een mooie boodschap die door de promotiecommissie breed wordt uitgedragen.

Door Wilma van Velzen

De promotiekar wordt mede getrokken door Kees Eveleens, voorzitter van de Hortensia Promotie Commissie voor pot- en tuinplanten.
"Inmiddels ben ik al zo'n twintig jaar betrokken bij de promotie van Hortensia's. Als veredelaar van Horteve Breeding en als kweker van halfwas planten van het Franse Hortensias France Production heb ik veel feeling met dit prachtige product.
Bij de promotie commissie was ik al betrokken toen de vrijwillige bijdrage in het begin nog werd geïnd via een steeketiket bij de potplanten. Bij de invoering van de FPC's bij Royal FloraHolland zijn we nauw gaan samenwerken met de FPC Hortensia en dat is nog steeds het geval."


Communiceren

Bijzondere eigenschappen die de promotiecommissie belangrijk vindt om uit te dragen zijn onder andere de fraaie volumineuze bloemen. Deze maken van hortensia in elk seizoen een eyecatcher, zowel in huis als in de tuin.
Moeiteloos past hortensia ook in verschillende stijlen, van romantisch tot industrieel robuust. "Anderzijds vinden we het als promotiecommissie belangrijk consumenten te laten weten dat er een verschil is tussen kamerhortensia's en tuinhortensia's.
Bijna iedereen denkt dat elke pothortensia voor buiten is. Als de plant dan vroeg in het seizoen wordt buitengezet kan dit uitmonden in een teleurstelling.
Des te meer is het van belang dit ook uit te dragen richting detaillist en retailer, zodat zij weten dat zij dit aan de consument moeten communiceren."


Efficiency en bezoekersbereik

Om informatie over hortensia zo breed mogelijk uit te dragen is in 2010 onder andere de website www.hydrangeaworld.com gelanceerd. Deze website is voornamelijk gericht op consumenten en is zodanig ingericht dat hierop van alles te vinden is over hortensia.
"We zoeken de breedte op vanuit efficiency, maar ook vanuit relevantie. Als iemand iets over de hortensia als kamerplant, tuinplant of snijbloem wil weten, dan moet de informatie makkelijk vindbaar zijn op de zoektermen hortensia of Hydrangea.
Maar ook wordt bij alle mogelijke promotieactiviteiten veelvuldig doorverwezen naar de website. Zo bouwen we samen aan het bezoekersbereik.
De consumenteninformatie op de website is eveneens interessant voor bloemisten en medewerkers van tuincentra. Voor de handel is er nog een aanvullende webpagina met verzorgingstips voor op de winkelvloer, alsmede een voor het downloaden van promotiemateriaal en beelden voor eigen communicatie.
Deze beelden zijn ook te downloaden door de consument. Met onze promotiecampagnes bereiken we via platformen van Hydrangeaworld zoals de website, facebook, pinterest en instagram een steeds internationaler publiek."


Marktverbreding

Het afgelopen jaar hebben de kwekers van Royal FloraHolland voor de tweede maal voor promotie gekozen met een positief resultaat van 92%. Geconcludeerd mag worden dat de promotie breed wordt gedragen.
Daarnaast is er nog een vrijwillige bijdrage van de veredelaars en halfwas producenten. "Dit geeft ons de mogelijkheid met een weliswaar bescheiden budget promotie te blijven maken.
Het is altijd een leuke uitdaging om elke euro zo efficiënt mogelijk in te zetten, maar met meer budget zouden we een nog grotere groep consumenten bereiken.
In het nieuwe productmarktplan 2016-2017 wordt de focus voor promotie op drie nieuwe concepten gelegd, kraamcadeaus, stoer en grappig.
In het verlengde van het vorige plan wordt de nadruk op marktverbreding gelegd door hortensia van meerdere kanten te laten zien. Bijvoorbeeld een wolk van een plant voor een wolk van een baby met roze en blauwe hortensia's.

De belangrijkste campagnelanden blijven Nederland en Duitsland, waarbij Concept Factory zich toelegt op de conceptontwikkeling in nauwe samenwerking met Royal FloraHolland en de promotiecommissie."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant