Afbeelding

Kerstster is echte sfeermaker

Algemeen Growers pride

Consumentenonderzoek heeft aangetoond dat de Kerstster of Poinsettia nog steeds gezien wordt als een belangrijke sfeermaker. Met de Stars for Europe website wordt daarop ingehaakt met het bieden van inspiratie aan consumenten.


Door Wilma van Velzen

In de rol van Royal FloraHolland productmanager is Piet Alsemgeest intensief betrokken bij de positionering van het product Poinsettia.
"Zo zijn we bijvoorbeeld in gesprek met de marketing organisatie Stars for Europe over het verbeteren van de B2B communicatie. Dit overigens in nauwe samenwerking met de leveranciers van het uitgangsmateriaal. Immers, zij leveren directe bijdragen aan het budget waarover Stars for Europe kan beschikken.
Tegelijkertijd kijk ik als productmanager scherp naar het belang van onze Royal FloraHolland leden als het gaat om de aanvoer op de marktplaats van niet-leden.
Om te komen tot goede aanvoerafspraken werk ik samen in een productteam waarin meerdere veilingdisciplines vertegenwoordigd zijn."


Sterke marktvraag

"Blikken we terug, dan zijn er in het seizoen 2015 via Royal FloraHolland meer stuks Poinsettia's richting Europa en Nederland verhandeld.
Inmiddels is het seizoen 2016 gestart en zien we een sterke marktvraag uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
De Nederlandse markt komt traditioneel pas na 5 december echt goed op gang."
De grootste piek zit volgens Alsemgeest nog altijd rond week 50, waarbij de Duitse markt in verband met de advent weken wat eerder piekt dan de Nederlandse markt.
De lengte van het seizoen is ongeveer gelijk aan 2015.


Frankrijk

Samengevat kan worden vastgesteld dat Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en vooral ook Nederland de drie belangrijkste afzetlanden voor Poinsettia zijn.
Alhoewel ook de afzet naar Frankrijk de laatste twee jaar een toename laat zien.
In een reactie op de markt in 2015 wordt in de productie wel wat verschuiving van potmaat geconstateerd.
Tevens neemt het aanbod in toegevoegde waarde toe.

Grootwinkelbedrijf

Een van de grotere afzetkanalen is het grootwinkelbedrijf, maar daarnaast wordt Poinsettia in alle segmenten aangeboden.
Een groot verschil zit volgens Alsemgeest in de variatie van het aanbod, dat in het grootwinkelbedrijf wat smaller is dan in de speciaalzaken.
"Van het totale aanbod werd de afgelopen jaren rond de 70% verhandeld via directe verkopen. De verwachting is dat deze verschuiving nog wat verder door zal zetten."

Aandachtsgebieden

Echt grote assortimentsveranderingen hebben zich niet voorgedaan.
Rood voert met ruim 80% aandeel nog steeds de boventoon. Echter, elk jaar verschijnt er wel weer een nieuw kleurtje in de markt.
"Wat de toekomst betreft is er voor Poinsettia geen specifiek productmarktplan opgezet. Wel zijn er een paar aandachtsgebieden benoemd met betrekking tot promotie en afzet. Uitwerking hiervan zal zeker bijdragen aan een nog betere positionering van het seizoenproduct Poinsettia" aldus Piet Alsemgeest.

Symboliek

De symboliek van de Kerstster is terug te voeren op het kerstverhaal.
De ster van Bethlehem gaf de plaats aan waar het kindje Jezus geboren was en waar de drie koningen naar op zoek waren.
De vorm van de bloeiwijzen van de Kerstster lijken op sterren.
Samen met het kaarslicht, de groene kerstboom en de rode of witte kleuren van de woonplant zijn de symbolische betekenissen met Kerstmis compleet.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant