Afbeelding

Stijgende lijn zet door

Algemeen Growers pride

De stijgende lijn die het product Lisianthus de afgelopen jaren volgt zet door. De aanvoer is ook dit jaar weer gestegen en het marktaandeel groeit.

door Wilma van Velzen

"Dit jaar is het aantal stuks Lisianthus in aanvoer wederom gestegen", stelt Petra de Munck, tot voor kort productmanager binnen het team assortiment bloemen bij Royal FloraHolland.
"Wel zien we een verschuiving plaatsvinden van de enkelbloemige soorten naar de dubbelbloemige soorten. Bovendien is Lisianthus ook dit jaar populair bij de consument. Dit blijkt uit de goede prijzen die nog steeds betaald worden voor Lisianthus."


Groeimarkt

Ook het marktaandeel van het product Lisianthus groeit.
Lisianthus wordt nog steeds het beste gewaardeerd door de vakhandel/bloemist. Daarnaast hebben de supermarkten in het Verenigd Koninkrijk Lisianthus eveneens in hun assortiment.
"De grootste afzetlanden zijn momenteel Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar eigenlijk wordt Lisianthus in alle Europese landen goed verkocht.
Een groeimarkt zien we in Polen, waar kwaliteit en onderscheidend assortiment steeds beter worden gewaardeerd."


Kwaliteit en houdbaarheid

Hoewel een toename in de directe verkopen wordt geconstateerd, blijft de veilingklok nog steeds de belangrijkste afzetplaats voor Lisianthus.
De toename van de directe verkopen is volgens Petra de Munck te verklaren door de toenemende vraag van de Lisianthus in het retailkanaal, met name in het Verenigd Koninkrijk.
De belangrijkste kleuren zijn nog altijd wit en blauw. Daarnaast krijgen ook kwaliteit en houdbaarheid van Lisianthus alle aandacht en wordt hier fors op ingezet. "Dit is een continue proces waarin kwekers en veredelaars gezamenlijk optrekken om dit te verbeteren."


Bloemenagenda

Op promotioneel gebied gebeurt er rond het product Lisianthus eveneens van alles.
Zo staat het van week 43 tot en met week 45 op de Bloemenagenda. In dit kader brengen Bloemen Bureau Holland, Royal FloraHolland en de VBW (Vereniging Bloemist Winkeliers) via verschillende communicatiemiddelen informatie over Lisianthus onder de aandacht bij ketenpartijen en de consument.
"De website www.mooiwatbloemendoen.nl heeft eveneens een Duitstalige, Franstalige en Engelstalige versie en wordt ingezet om de consument te verleiden met informatie over Lisianthus.
Daarnaast communiceert de VBW via Mijn Bloemist richting Nederlandse consumenten. Eveneens wordt Lisianthus middels berichten in vakmedia en productpresentaties bij de bloemistenklok onder de aandacht gebracht in de keten."


Lisianthus magazine

Volop nieuwe en verrassende Lisianthus inspiratie staat centraal in het nieuwe Lisianthus magazine 2016.
De promotiecommissie heeft dit onlangs uitgebracht en verspreidt het via haar klanten naar bloemisten, nationaal en internationaal.
Een digitale versie van het magazine is te vinden op de website www.lisianthus.nl.
Tevens is Lisianthus aanwezig op diverse beurzen en evenementen, waaronder de nieuwe beurs Floradecora die in januari 2017 in Frankfurt wordt gehouden.


Ondersteuning

Het team assortiment bloemen biedt onder andere ondersteuning op het gebied van marktontwikkelingen, logistiek en bedrijfsontwikkeling.
De Accountmanager, veilmeesters en de productmanager houden zich hiermee binnen Royal FloraHolland bezig.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant