Afbeelding

Lisianthus van zomerbloem tot kerstbloem

Algemeen Growers pride

Door brutaal in te koppen is het 2Dezign gelukt om Lisianthus van zomerbloem tot kerstbloem neer te zetten. Op Christmas World in het Duitse Frankfurt maakte Lisianthus enkele jaren terug al haar eerste kerstdebuut.


Door Wilma van Velzen

"Dat we geen knollen voor citroenen verkopen, hebben de succesvolle campagnes met Lisianthus inmiddels wel bewezen" zegt Pascal Koeleman die samen met Rudi Tuinman invulling geeft aan het succesvolle 2Dezign.
"Sinds 2012 doen we de promotie na een vrijdagmiddag sparren met de werkgroep. Vervolgens hebben we dit wonder op de vaas dat Lisianthus heet letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers gezet.
Eustoma, de botanische naam van Lisianthus, gebruiken we liever niet. Want wees nu eerlijk, dat klinkt toch niet?"


Coca-cola

Al tijdens de eerste gesprekken deed 2Dezign de belofte Lisianthus naar het hoogste podium te tillen en het zomerbloemimago te verbreden naar kerstbloem.
"Ik moet wel eerlijk bekennen dat we het idee hiervoor van Coca-cola gestolen hebben. Van oorsprong is dat een zomerdrankje, maar de Coca-cola reclame met de truck in kerstsferen kent iedereen en is een wereldhit. Sindsdien drinkt men ook Coca-cola in de winter. Met Lisianthus wilden we dat precies zo."


Christmas World

De eerste doorbraak kwam tijdens Christmas World, de jaarlijkse kerstshow in Frankfurt. Voor de bloemenpresentaties heeft 2Dezign toen chrysanten met Lisianthus gecombineerd, omdat deze zich bij uitstek lenen als kerstbloem.
Toevoegingen als sneeuw en glitters gaven de presentaties nog meer sfeer. Met aanvullende campagne uitingen werd daar verder op ingehaakt wat Lisianthus razendsnel tot kerstbloem heeft gemaakt.


Trendmagazines

"Gewoon doen en anders durven zijn verkoopt" stelt Pascal. "De pop-ups midden in de groothandel waren ook geen doorsnee aanpak, maar echt weer iets op zijn Lisianthus. Het werkte wel.
Het meest trots zijn we echter op de trendmagazines met Lisianthus in de hoofdrol. Die verschijnen twee maal per jaar en zijn een regelrechte hit. Je kunt deze zien als de Allerhande voor bloemisten en retailers. Mooie plaatjes van Lisianthus zeggen meer dan duizend woorden."


Toegankelijk

"De Lisianthus trendmagazines zijn laagdrempelig en daardoor heel toegankelijk. Wereldwijd zetten we allerlei personages met Lisianthus op de foto zodat iedereen zich ermee kan identificeren. Juist door telkens andere mensen met Lisianthus te fotograferen en nieuwe toepassingen te laten zien bereiken we steeds weer nieuwe klanten.
Feitelijk proberen we iedere dag te vertellen hoe goed Lisianthus is en wat je er allemaal mee kunt doen. Designers, bloemisten en consumenten moeten denken dat kan ik ook. Inmiddels heeft dit concept de markt flink verbreed en voor goede prijzen gezorgd."


Floradecora

De magazines worden verspreid onder bloemisten, groothandels, Cash & Carry's en exporteurs in binnen- en buitenland. Lisianthus 'the special flower' komt in de magazines prachtig tot uiting in verschillende kleurenconcepten. "Het nieuwe magazine is net uit en levert talloze nieuwe creatieve ideeën voor de kerst en meer.
De website www.lisianthus.nl zorgt voor een mooie aanvulling, evenals de social media. Begin volgend jaar komt er ook een boek uit in het kader van de eerste Floradecora. Naast lelie en Gerbera heeft ook Lisianthus hierin een plek en zal Lisianthus natuurlijk schitteren als kerstbloem in de stand op de Floradecora en Frankfurt."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant