Afbeelding

Het gaat beter met de bloemist!

Column Column

Na een aantal moeilijke en magere jaren van inleveren, is er in 2016 een nieuwe economische werkelijkheid. De omzetten van bloemisten stijgen, uit onderzoek blijkt ruim 5%. Wat nog mooier is, ook de bruto marge stijgt (dit ondanks de hoge inkoop) en de netto rendementen laten ook plussen zien. Het ziet er voor veel ondernemers rooskleurig uit.

Dit was zo ongeveer de teneur van het persbericht dat VBW afgelopen week de deur uit deed. En waar de media redelijk massaal op inhaakten. Radio, tv, print, digitaal, lokaal, regionaal en landelijk, het kon niet op. Kennelijk bijzonder dat er weer eens een partij een positief economisch signaal brengt.

Het mooie van het bericht is dat de opleving bij de bloemisten niet alleen gedomineerd wordt door economische omstandigheden. Deze spelen zeker een belangrijke rol, maar ook nieuwe en vooral jonge consumentengroepen vinden de weg voor het eerst of weer naar de bloemist. Naar de fysieke winkel of digitaal. Gericht op gemak in combinatie met stijl en duurzaamheid,  producten waar een goed verhaal over te vertellen is en die ook nog eens passen in een hip en trendy interieur. Niet alleen bloemen, maar zeker ook planten. Deze jonge groep heeft overigens geen kleine portemonnee, men shopt wel bewust en geeft ook bewust geld uit aan waardevolle zaken, maar dan ook niet zo kinderachtig.

Een andere groep die in het koopgedrag opvalt zijn de mannen. Bloemsierkunst vooral als kado voor de partner, in de familie, zakelijk of voor vrienden. Maar opnieuw met een ruime portemonnee. Het moet vooral mooi zijn en echt passen, de prijs is minder van belang. Tenslotte is internet als stroom voor informatie, oriëntatie en daarna aankoop een factor van belang voor de toekomst.

Het lijkt dat we als branche in dubbel opzicht een kantelpunt hebben bereikt. Hopelijk laten we de economische crisis echt achter ons en kunnen we gaan bouwen aan structurele groei. Daarnaast zijn bloemisten ook steeds meer aan het ontdekken hoe marketing en online hen kunnen helpen richting de toekomst. De tijd van afwachten in de fysieke winkel tot klanten komen en kopen is echt wel voorbij. Er is sprake van een nieuwe fase in het ondernemerschap, een fase waar VBW al heel veel energie in heeft gestoken en waarvan ondernemers nu de smaak te pakken krijgen.

Is het overal rozegeur en rooskleurig? Er zijn nog heel wat ondernemers die na een lastige periode van inleveren nog moeilijk kunnen spreken van een weer gezonde bedrijfssituatie. Het (beperkte) vet dat er op de botten zat is aardig ingeteerd en er zijn nog best schrijnende situaties. Maar met een nieuwe omzetimpuls, het strak beheersen van kosten (inkoop, bedrijfskosten, personeel) en veel focus op marketing en consumentencontact zijn er prachtige kansen.

Vereniging Bloemist Winkeliers

Marco Maasse – Algemeen directeur

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant