Afbeelding

Klantentrouw

Algemeen Column

Bestaat het nog? Klantentrouw, trouw aan jouw leverancier of aan de veiling?

Emotioneel is het antwoord vaak: tot aan de voordeur. Daarna is er geen interesse meer zolang er maar op tijd betaald wordt!

Veel KOA handel naar Oost Europa gaat zo. Klanten shoppen bij leveranciers die het laagste percentage rekenen of alleen een bedrag voor overzetten en verpakken van klokhandel op Denen, welke de klant zelf bij het dock afhaalt. Kwaliteitscontrole … niet nodig, betalingstermijn … twee maanden graag. Er zijn handelaren die zich laten uitspelen en hier te ver in gaan. Je kan dit ook goed doen en tot bedrijfsstrategie maken. Dit heet 'Operational excellence', met minimale kosten en maximale efficiency de laagste tarieven in de markt neerleggen.

Daar tegenover staat de 'Customer intimacy strategy'. Een mooi woord voor de 'ouderwetse' klantentrouw. Kruip in de huid van jouw klant, zorg dat je alles over hem weet, ontzorg hem en geef hem een hoog service-niveau en veel aandacht. De prijs van jouw product mag wat hoger zijn door de meerwaarde en de services die je mee geeft.

Om het strategische plaatje af te maken is er nog een derde categorie: Product leadership. Je wint de harten van jouw klanten met een super breed product aanbod van uitstekende kwaliteit. Je doet ook veel aan productvernieuwing en marketing en weet altijd het juiste verhaal te vertellen over die kweker in de Duin en Bollenstreek waar jij dit prachtproduct gevonden hebt.

Bij onze leden zie je gelukkig nog steeds veel productliefhebbers en exporteurs die het moeten hebben van hun vaste klantrelaties. De vaste relatie met de kweker blijft ook van cruciaal belang. 

Waarom maak ik mij nu druk over trouw en vaste relaties ... Vandaag is het mijn 25-jarig huwelijksjubileum. Dat zou zomaar een beetje mee kunnen spelen…
Achterliggend speelt vooral dat de VGB en haar leden open staan voor versterking van de klantrelatie en de relatie met de kweker als trouwe leverancier in de keten. Aan deze relaties wordt de komende jaren meer gewerkt. Dat is belangrijk en wederzijds goed voor motivatie en inspiratie. Zeker vandaag, thuis.

Anton Bril
VGB Trade Services

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant