Sjaak van Schie, hortensiateler en voorzitter FPC Hydrangea.
Sjaak van Schie, hortensiateler en voorzitter FPC Hydrangea. Foto: wilma van velzen

Snijhortensia nog in de kinderschoenen

Algemeen Growers pride

jong n In de Hydrangea wereld is de snijhortensia een relatief jong product. Waar de tuin- en kamerhortensia de markt al hebben veroverd, staat de snijhortensia nog in de kinderschoenen.

Door Wilma van Velzen

Hydrangea mag zich tot een van de meest gecultiveerde planten ter wereld rekenen. In Japan maakte het 150 jaar geleden al zijn intrede als sierplant en in Nederland is Hydrangea onder de naam 'boerenhortensia' sinds mensenheugenis een begrip.

Gepassioneerde kwekers en veredelaars hebben ervoor gezorgd dat dit product zich fantastisch heeft gecultiveerd als tuin- en kamerhortensia. In de jaren negentig kwam ook de snijhortensia erbij. Juist dit aspect maakt Hydrangea uniek, want welk ander product scoort met tuinplanten, kamerplanten én snijbloemen?


Belangenbehartiging

De aanvoer van snijhortensia start in het voorjaar, meestal in mei en loopt door tot ver in het najaar. Van bijzonder toegevoegde waarde is het dat de tinten meekleuren met de seizoenen. Frisse heldere kleuren in het voorjaar en een geleidelijke overgang naar prachtige groen en rood-paars doorgekleurde herfsttinten in het najaar. Steellengtes zijn er tot ruim een meter, wat het aantal toepassingen nog breder maakt.

Sjaak van Schie, in het dagelijks leven hortensiateler van zowel stekken, halfwas en bloeiend gericht op potplanten, spreekt vanuit zijn functie als voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie Hydrangea ook over de snijhortensia graag een woordje mee. De belangenbehartiging van de FPC strekt zich immers uit over de hele breedte van het product Hydrangea.

"Naast de potten neemt het product snijhortensia al vanaf het begin van mijn voorzitterschap in 2012 een steeds prominentere plaats in. Een goede ontwikkeling, want de FPC is hét platform om mee te praten over alles wat met Hydrangea in al zijn verschijningen te maken heeft, waaronder promotie, veilbeleid, keurbeleid, het beoordelen van nieuwe soorten en het beter vermarkten ervan. Het realiseren van een hogere gemiddelde prijs voor hortensia's die leiden tot een beter bedrijfsrendement is het streven."


Snijhortensia in de lift

Dat alle gezamenlijke inspanningen van de kwekers in de FPC ook voor de snijhortensia effect resulteren blijkt in de praktijk. "De snijhortensia zit duidelijk in de lift. Zeker als we naar de middenprijs en aantallen kijken. Deze stijgen allebei. Alleen staat snijhortensia ten opzichte van de potten nog in de kinderschoenen. Hier is nog veel te bereiken.

De verwachting is dat het assortiment de komende jaren zal worden uitgebreid, naast een hogere productie en betere bloemkwaliteit. Persoonlijk vind ik dat soorten met een harde bloem zich het beste lenen voor de snijvariant, maar voor iedere kweker is dat weer anders. De snijhortensia-markt biedt overigens nog volop kansen door de hele keten. Een daarvan kan het produceren voor de retail zijn, met het leveren van grote aantallen op een afgesproken datum."


Geen FPC samenvoegingen

Over alle veranderingen in het kader van de Royal FloraHolland strategie 2020 zegt Sjaak van Schie dat deze nauwlettend worden gevolgd vanuit de FPC Hydrangea. Over mogelijke samenvoeging van FPC's is hij stellig: "Ik heb hier een uitgesproken mening over. De FPC Hydrangea moet gewoon één FPC blijven. En geen samenvoegingen. Daar is het product te groot voor. Te meer nog als de snijhortensia's net zo'n ontwikkeling te wachten staat als de tuin- en kamerhortensia's. Daar wordt hard aan gewerkt.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant