Brigitte Hagen, Concept Factory.
Brigitte Hagen, Concept Factory. Foto: Concept Factory

Snijhortensia: bouwen aan kennis in de keten

Algemeen Growers pride

Snijhortensia is nog een relatief jonge teelt. Er is bij bloemist en consument nog veel onbekend over snijhortensia op het gebied van assortiment, verzorging en toepassingen.

Door Wilma van Velzen

Kennismaking, kennisdeling en inspiratie zijn daarom de belangrijkste doelen die worden nagestreefd door de Hortensia Promotie Commissie. De promotie van snijhortensia vindt plaats vanuit de promotiecampagne Hydrangeaworld. Dit is een initiatief van alle hortensia aanvoerders van Royal FloraHolland en de hortensiaveredelaars- en vermeerderaars. Om informatie over hortensia zo breed mogelijk uit te dragen is in 2010 onder andere de website www.hydrangeaworld.com gelanceerd.

De promotiekar wordt getrokken door de Hortensia Promotie Commissie in opdracht van de FPC. De uitvoering is in handen van marktingorganisatie Concept Factory, die in 2013 het stokje overnam van Bloemenbureau Holland en LTO Groeiservice. Projectleider is Brigitte Hagen.

Campagnes

"Conform het promotieplan 2016-2018 laten we vanuit de promotiecampagne Hydrangeaworld de consument gedurende het seizoen kennismaken met en vooral ook zin laten krijgen in hortensia's. Richting de (detail)handel wordt vooral ingezet op zoveel mogelijk kennisdeling over snijhortensia door de keten heen. Met campagnes belichten we het assortiment, evenals de vele toepassingsmogelijkheden. En hoewel de verzorging niet moeilijk is, moet ook worden uitgedragen dat snijbloemenvoedsel echt belangrijk is. Eveneens is snijhortensia geliefd voor bruidswerk en aankleding van evenementen. Deze positie willen we graag behouden en zo nodig versterken. Anderzijds willen we deze prachtige bloem ook bij een wat jonger en hipper publiek promoten."


Bereik

Naast consumentenmedia en uitingen van bloggers, worden consumenten uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk via de website bereikt. Informatie en inspiratie van zowel snij-, kamer- en tuinhortensia zijn hierop gebundeld. "Drie jaar geleden zijn we eveneens met social media gestart. Het bereik is enorm en sindsdien alleen maar toegenomen. Het levert veel interactie op en mogelijkheden om gerichter in te spelen op gebeurtenissen of speciale dagen. Via facebook, instagram en pinterest bereiken we in de aanloop naar het seizoen al zo'n 55.000 mensen per week. In het piekseizoen nog meer zelfs."

Enthousiasmeren

De campagne voor snijhortensia loopt tot en met 2018 waardoor de koers op korte termijn niet wordt gewijzigd, maar hooguit aangescherpt. Komend jaar wordt met de promotiecommissie bekeken of koerswijzigingen van landen wenselijk zijn. "In ieder geval willen we de groothandel enthousiasmeren om snijhortensia onder de aandacht te brengen bij klanten met extra acties. Ondersteuning is er door het verstrekken van inspiratiemagazine 's en posters die aan klanten/bloemisten kunnen worden gegeven. Digitale inspiratiemailing en fotografie is eveneens beschikbaar. Om internationale bloemisten te bereiken is Hydrangeaworld bovendien partner van Bouquet Tales, Flower Factor en Flower Experience."


Prijsvraag

"Omdat in augustus de snijhortensia als natuurlijke en stijlvolle sfeermaker in de schijnwerpers staat heeft de promotiecommissie ingehaakt op de bloemenagenda van Bloemenbureau Holland met een ludieke prijsvraag voor bloemisten.

Tot 30 augustus kunnen zij foto's van hun succesboeket met snijhortensia's mailen naar info@hydrangeaworld.com De winnaar krijgt een korte cursus snijhortensia knippen en mag vervolgens zelf een veilingkar vol hortensia's knippen ter waarde van 400 euro. Uiterlijk 4 september wordt de winnaar bekendgemaakt. De actievoorwaarden staan op www.hydrangeaworld.com"


Noorse verkoopactie

Nieuwe markten worden eveneens verkend. Zo brachten leden van de Hortensia promotiecommissie en FPC het afgelopen najaar een bezoek aan Oslo. Met als resultaat dat Floriss, een van de grootste bloemistenketens in Noorwegen, in september start met een verkoopactie.

De Hortensia promotiecommissie ondersteunt dit met promotiemateriaal in de Noorse taal. "Voor meer landen wordt samengewerkt met internationale partners. Samen ben je immers sterk."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant