Product manager Astrid Groenewegen.
Product manager Astrid Groenewegen. Foto: Wilma van Velzen

Vraag en aanbod van snijhortensia in balans

Algemeen Growers pride

Vraag en aanbod van het product snijhortensia is op dit moment mooi in balans. Jaarlijks breidt het aantal aangevoerde stelen iets uit, maar dit wordt goed gecompenseerd door de hoge populariteit. Dit houdt de markt in evenwicht.

Door Wilma van Velzen

Deze en meer ontwikkelingen maken het product snijhortensia interessant. Product manager Astrid Groenewegen en veilingmeester Mario Heemskerk, beiden actief voor snijhortensia bij Royal FloraHolland, gaan hier nader op in.
"Snijhortensia is echt nog zo'n product dat vrijwel niet in de supermarkt wordt aangetroffen. Het is een volumineus product, zowel geschikt voor mono als luxe boeketten en vraagt voorzichtige behandeling. Het volume zorgt voor een grootse en luxe uitstraling, waardoor snijhortensia ook veel gebruikt wordt voor bruiloften en de aankleding van evenementen."


Gelijk omzetniveau

Geen seizoen snijhortensia is hetzelfde en dat maakt het voor Mario elk jaar weer een uitdaging om met dit mooie product aan de slag te mogen. "Zo bedroeg de totaalomzet van snijhortensia in 2016 ruim €50 miljoen ten opzichte van bijvoorbeeld €18 miljoen tien jaar geleden (2006). Dit zorgde ervoor dat snijhortensia in de ranking van het totaal snijbloemen steeg van plaats 18 naar 8.

Ook de planten deden het goed met een omzet van €32 miljoen voor kamerhortensia's in 2016 en €17 miljoen voor tuinhortensia's. Daarmee is de verhouding tussen de pot- en snijhortensia's qua omzet op gelijk niveau gekomen. Maar in stuks zijn de verschillen natuurlijk aanzienlijk groter omdat snijhortensia's per steel worden aangevoerd."


Nederlandse aanvoer

De bestaande groep aanvoerders bestaat uit zeer gepassioneerde telers die hart hebben voor het product zegt Astrid. "Dit maakt het voor nieuwkomers wel wat lastig hiertussen een plek te veroveren. De aanvoer komt vooral uit Nederland. In de winter is er ook internationale aanvoer, maar dit is minimaal. Het seizoen begint in maart met de eerste vroege soorten en eindigt in december met de laatste classics. De piekaanvoer begint meestal eind mei en loopt door tot half september. De Classics pieken van augustus tot eind oktober."


Verenigde Staten

Intussen is het seizoen halverwege en concludeert Mario dat de aanvoer door het koude voorjaar iets trager op gang kwam. "Maar dat is alweer aardig gelijk getrokken. Verwacht wordt dat de aanvoer gelijk zal zijn als vorig jaar, zowel in aantallen (ca. 40 miljoen stelen) als in prijs. Het prijsniveau loopt gelijke tred met vorig jaar en dat is zeker niet slecht.

Wat opvalt is dat er momenteel vanuit de hele wereld veel interesse is voor Nederlandse snijhortensia. Vooral voor markten waar bloemen iets meer mogen kosten (zoals Italië, Rusland en Verenigde Staten) wordt relatief meer geëxporteerd ten opzichte van het totaal snijbloemen. Verenigde Staten is daarin opvallend vanwege de Zuid-Amerikaanse teelt. Wellicht maakt de Nederlandse kwaliteit het verschil."


Samenwerking

Assortimentsontwikkelingen zijn er ook, zoals andere vormen en nieuwe extreme kleuren. Het al behoorlijk complete aanbod weerhoudt veredelaars er niet van te zoeken naar soorten die het mogelijk maken alle kleuren en vormen jaarrond aan te kunnen bieden.

De belangrijkste kleuren zijn roze en wit, welke te herleiden zijn naar de weddingmarkt. Ook de groene snijhortensia heeft zijn plek goed veroverd. Positief is eveneens zegt Astrid, dat in het productmarktplan Hortensia kamer- en tuinplanten 2017-2018 het overkoepelende thema 'Van individueel naar collectief' is opgenomen.

"Hier sta ik volledig achter, want ik denk dat je uiteindelijk samen, als productgroep, de verantwoordelijkheid draagt consumenten te verrassen met het beste product. Verwacht wordt een constante kwaliteit, ongeacht wie levert. Daarom is het belangrijk gezamenlijk te werken aan een betere houdbaarheid bij de consument en in de keten.

Samenwerking tussen snijhortensia en kamer- en tuinplanten kan hier van grote toegevoegde waarde zijn. Overigens is snijhortensia op dit moment mateloos populair, overal in de wereld wordt snijhortensia ontdekt. Mario en ik verwachten dat dit nog wel even zal aanhouden. Snijhortensia dichten we dus voorlopig nog een zeer zonnige toekomst toe."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant