Gerard Gardien, de projectleider Productspecifieke Promotie Royal FloraHolland.
Gerard Gardien, de projectleider Productspecifieke Promotie Royal FloraHolland. Foto: Wilma van Velzen

Met promotie op de goede weg

Algemeen Growers pride

Helianthus of zonnebloem is typisch zo'n product dat je het liefst de hele zomer in alle winkelschappen zou willen zien, zowel in de retail als bij de bloemist.

Door Wilma van Velzen

Promotie wordt ingezet om nog meer consumenten voor zonnebloemen te enthousiasmeren.
Gerard Gardien, de projectleider Productspecifieke Promotie die vanuit Royal FloraHolland betrokken is bij de promotie van zonnebloemen, stelt dat hiermee de goede weg is ingeslagen, maar dat dit nog beter kan.

"De Zonnebloem Rally is een initiatief vanuit de Bloemenagenda waarin de zonnebloem in de maand juli centraal staat. BBH verzorgt hierin de communicatie richting de consument. Mijn rol vanuit Royal FloraHolland hierin is om de sector, van veredelaar tot kweker en uiteindelijk de bloemist, hierbij te laten aansluiten.

En hoewel deze insteek dit tot een geslaagde promotieactiviteit heeft gemaakt, ben ik ervan overtuigd dat er met name op het gebied van activatie van de bloemist nog meer slagen te behalen zijn. We staan pas aan het begin."


Verkoopkansen benutten

Gardien legt uit dat de promotie van zonnebloemen breed wordt opgepakt. Met de Bloemenagenda wordt de consument direct bereikt.

De promotionele uitingen op deze wijze zijn een initiatief van Bloemen Bureau Holland. Verzorging tips, het verhaal achter het product en talrijke inspiratievolle toepassingsmogelijkheden worden hiermee op toegankelijke wijze onder de aandacht gebracht bij de consument.

De promotiecampagne 365 dagen bloemen is daarentegen gericht op de bloemist, om deze te helpen met het benutten van verkoopkansen. Dit alles bij elkaar zorgt voor een keten brede aanpak."


Creatief en innovatief

"Consumenten zijn dol op seizoenbloemen. Van die wetenschap kan op effectieve wijze gebruik worden gemaakt. Bijvoorbeeld door bloemisten via 365 dagen bloemen met informatie en tips over het assortiment te inspireren om zich creatief en innovatief te uiten met de producten uit de seizoenen.

Dit helpt hen om seizoenbloemen, zoals bijvoorbeeld zonnebloemen, extra onder de aandacht te brengen bij hun klanten op de juiste momenten."
Naast de website en social media wordt er ieder seizoen het magazine 365 dagen bloemen onder bloemisten verspreid. Dit ontvangen ze per post of van een van de maar liefst veertig distributiepartners.

De promotiecampagne 365 dagen bloemen wordt mogelijk gemaakt door alle kwekers en veredelaars van het bolbloemenassortiment, zomerbloemen en snij-, bes- en trekheesters in samenwerking met Royal FloraHolland.


Wekelijks 2,5 miljoen

Overigens maken zonnebloemen gedurende het hele zomerseizoen deel uit van het assortiment.

"De belangrijkste aanvoerperiode ligt tussen week 20 en week 40 en alleen al via Royal FloraHolland werden er in 2016 ruim 51,5 miljoen stuks zonnebloemen verkocht. Dat wil zeggen dat er in de piekweken tussen de 2 en 2,5 miljoen stelen over de toonbank gaan.

Van alle zonnebloemen wordt 65 procent verkocht door de bloemist. De belangrijkste verkooplanden zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland."


Merendeel Nederlandse teelt

Over de productie weet Gardien nog te vertellen dat ongeveer honderd kwekers zorgen voor de aanvoer van jaarlijks zo'n 51,5 miljoen stuks zonnebloemen bij Royal FloraHolland.

"Het grootste deel hiervan, 42 miljoen stuks, wordt geteeld in Nederland. De overige productie vindt plaats in landen als Israël, Spanje, Duitsland, Portugal en Italië."

Versierde 2CV zonnebloemrally.
De zonnebloemrally onderweg.
Arrangement zonnebloemrally.
Zonnebloemen plukken op kwekerij Steenwijk.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant