Calla is een prachtig product met een mooie toekomst.
Calla is een prachtig product met een mooie toekomst. Foto: Ton Kortekaas

Calla gelooft in gezamenlijke promotie

Algemeen Growers pride

Binnen de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) van het productgroep Calla gebeurt er veel. De veiling is driftig aan het bezuinigen en dat betekent dat ook de FPC's ter discussie staan. Een heikel punt waarvan alle ontwikkelingen op de voet worden gevolgd.

Door Wilma van Velzen

Ton Kortekaas van Kallaland uit Voorhout vervult de taak van FPC-voorzitter van de productgroep Calla inmiddels een jaar.

"Er is veel gebeurd en er zijn veel ontwikkelingen" zo stelt hij. "Zo zijn er vanwege de bezuinigingen van de veiling plannen om FPC's van verschillende productgroepen samen te voegen. Dit betekent dat FPC Calla zijn langste tijd als zelfstandige FPC heeft gehad.

Overigens zie ik deze ontwikkelingen niet direct negatief, want dit biedt bijvoorbeeld weer kansen om samen met de andere productgroepen promotie te bundelen en dit breder op te pakken. Aan de andere kant verwacht ik meer veilingzaken op de agenda in het kader van het algemeen belang."


Toegevoegde waarde

Alleen al vanwege deze ontwikkelingen zijn meepraten en adviseren in de FPC volgens Kortekaas van toegevoegde waarde.

"Voor zover het de FPC betreft is het goed dat we zelf alvast vooruit kijken. Bijvoorbeeld met welke productgroepen Calla het beste samen zou kunnen gaan. Hierover hebben we zelf al wat eerste ideeën en het lijkt erop dat we op dezelfde lijn zitten als Royal FloraHolland.

Met meerdere FPC's van verschillende productgroepen zal er ongetwijfeld overlap zijn. We moeten er rekening mee houden dat de initiatieven uit verschillende richtingen komen en sommige zullen dubbel zijn. Ongetwijfeld kan dit nog wat efficiënter worden aangepakt."


Samenwerking

Een ander belangrijk punt waarover in de FPC gesproken wordt is promotie. Kortekaas stelt dat hij in dit kader wel iets ziet in meer samenwerking.

"Simply Calla deed dit al eerder en heeft de samenwerking opgezocht met Bouquet Tales. Dit kan nog verder worden doorgetrokken, bijvoorbeeld met boeketten. Je ziet dan nooit alleen die ene Calla, maar ook de andere producten. Dus waarom zou je de promotie dan niet met elkaar doen. We willen allemaal hetzelfde en dat is de consument verleiden onze boeketten te kopen.

Gezamenlijke promotie biedt bovendien nieuwe kansen, zoals grotere budgetten en het breder uitrollen van reclamecampagnes."

Één veilblok

Een lastige kwestie blijft de discussie om wat meer naar één veilblok toe te werken. Hier is meerdere malen naar gekeken en ook heeft een enquête plaatsgevonden.

"Door te weinig respondenten was deze niet representatief en heeft dit uiteindelijk niets toegevoegd. Het veilblok blijft daardoor een discussiepunt en we zijn van plan er nog één keer nader naar te kijken."


Jaarronde teelt

Over het areaal zegt Kortekaas dat het aantal kwekers de afgelopen jaren is geslonken, maar dat dit aan de andere kant is opgevangen met schaalvergroting. Derhalve is het areaal redelijk stabiel.

De samenwerking met de veredelaars is goed te noemen en wat het kleurenpalet betreft worden er niet echt kleuren gemist. "Wenselijk is nog wat meer stabiliteit in kleur. Kijken we naar de teelt dan is er niet echt sprake meer van seizoenteelt. De buitenteelt is dan wel van mei tot en met november, maar door een aantal kwekers wordt Calla jaarrond geteeld onder de lamp.

Snij-Calla's worden in hoofdzaak voor de veilingklok verhandeld en de Calla's op pot vinden hun weg meestal via directe handel. Calla is een prachtig product dat bij gebruikmaking van kansen een mooie toekomst tegemoet gaat."

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant