Marcel Jansen.
Marcel Jansen. Foto: Strom|52 graden

Calla genomineerd voor hoofdrol

Algemeen Growers pride

In het promotieproject Simply Calla werd de focus bij bloemisten op Calla als boeketbloem gelegd. Dit was echter nog maar een bescheiden begin, want in het vervolgconcept zal Calla steeds meer een hoofdrol gaan spelen.

Door Wilma van Velzen

Marcel Jansen, projectmanager Royal FloraHolland Product Commissie Calla voor het promotieproject Simply Calla, stelt dat Calla een duidelijke 'high impact' bloem is waarmee bloemisten zich kunnen onderscheiden.

Samen met art director Piet Jan van Bohemen vormt hij het uitvoerende bureau 'Strøm|52Graden' en mogen zij zich de bedenkers van Simply Calla noemen. Ruim drie jaar zijn zij nu verantwoordelijk voor de ontwikkeling en realisatie van alle promotie activiteiten.

"Ons uitgangspunt is altijd te werken vanuit een sterk creatief idee en consistentie in uitvoering. Simply Calla staat voor de elegante eenvoud van het product. Het is echt een bloem met high impact.

Na drie jaar Simply Calla promotie is die eenheid in al het gemaakte werk te zien. Ook de markt herkent dit. Een mooie pluim voor de promotiecommissie, die op basis van de gekozen strategie zijn keuzes maakt.

De commissie, bestaande uit vertegenwoordigers van kwekers, veredelaars en knollentelers, heeft samen met de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) de opdracht verstrekt om te zoeken naar marktverruiming voor Calla."

Kernthema

Bloemisten zagen Calla vooral als een elegante bloem voor rouw- en bruidswerk stelt Jansen. "Calla miste een positie in commercieel bloemwerk en dan vooral in boeketten, terwijl dit 60-70% van de business is.

Ook recent onderzoek van Royal FloraHolland toont dit aan. Het assortiment bij de groothandel en dus ook bij de bloemist is vaak beperkt of onzichtbaar. Hierdoor wordt het brede assortiment mooie natuurlijke kleuren onvoldoende gebruikt.

Zo groeide het kernthema Spice up Your Bouquets dat specifiek op de bloemist is gericht. We laten bloemisten elkaar zoveel mogelijk inspireren met Calla's in combinatie met andere bloemen in boeketten.

Onze boodschap luidt: voeg enkele Calla's toe aan een boeket en verhoog hiermee de gepercipieerde waarde van jouw boeket."

Bouquet Tales

Via online 'Simply Design Files' wordt aan Visual Storytelling gedaan. "We laten we bloemisten met hun eigen werk ons Calla-verhaal vertellen.

Het laatste nieuws, met als thema Calla's in New York Perspective, staat online op www.simplycalla.nl.

Tevens participeert Simply Calla in het samenwerkingsproject Bouquet Tales, waardoor we de rol van Calla elk kwartaal aan ruim 25.000 bloemisten in Europa mogen vertellen. Kijk ook op www.bouquettales.com."

Vervolgconcept

Thans heeft Calla nog een bescheiden bijrol, maar gewerkt wordt aan een vervolgconcept waarin Calla op weg gaat naar de hoofdrol.

"Bloemisten hebben de elegante Calla nodig om zich te kunnen onderscheiden. Dit maakt dat de functie van designbloem nog verder kan worden versterkt. Tegelijkertijd zien we een groeiende populariteit van Calla als plant voor binnen én buiten en is Calla eveneens een kansrijk product voor bloemisten en tuincentra.

Intussen worden stappen gezet om de Simply Calla-saus ook over planten te gieten en mee te nemen in onze promotie activiteiten. Dit najaar wordt gestemd over de vervolgcampagne die we als Strøm | 52Graden samen met de promotiecommissie uitwerken. Op dit moment duiken we in de 'koopfunnel' van bloemisten die door online ontwikkelingen verandert.

Met Simply Calla staat er een ijzersterk en onderscheidend concept, waarbinnen verschillende commerciële kansen kunnen worden ingevuld. Ook de komende jaren zullen we ons op samenwerking met andere marktpartijen richten en zoeken we gezamenlijke belangen die elkaar versterken.

Immers, in combinatie met andere bloemen komt de unieke vorm en uitstraling van Calla eveneens als beste tot zijn recht.

Je hebt elkaar nodig!"

Piet Jan van Bohemen.
Afbeelding
Op weg naar hoofdrol.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant