Promotie-dames van Kalanchoë.
Promotie-dames van Kalanchoë. Foto: lto

Van den Berg (LTO): Always Kalanchoë blijft de afzender

Algemeen Growers pride

Vanaf 2013 pakken de Kalanchoë kwekers en veredelaars de promotie van hun product al gezamenlijk op. Steeds weer met een nieuwe insteek en kleurrijke boodschap. Echter, Always Kalanchoë blijft de afzender.

"De Kalanchoë kwekers zijn een erg leuke groep om mee te werken", zegt Arthur van den Berg, netwerkcoördinator Potplanten bij LTO Glaskracht Nederland. "Ze begrijpen dat je samen verder komt en staan open voor de veranderingen in de sector. Vanuit LTO ondersteunen we hen op het gebied van Plantgezondheid, Energie, Water & Omgeving en Arbeid. Deze thema's staan steeds meer in het teken van Verantwoorde Glastuinbouw en de license-to-produce. Tevens organiseren we de Kalanchoë promotie, maar dat is zo gegroeid."


Versterken

Toen de mogelijkheid kwam via Royal FloraHolland promotiegelden bijeen te brengen wilden de kwekers dat de organisatie bij LTO bleef. De uitvoering wordt al vele jaren tot tevredenheid bij Sense Marketing gedaan.

"Het initiatief voor de promotie ligt bij de kwekers en via LTO dragen ook de veredelaars bij. De activiteiten van Always Kalanchoë worden afgestemd op de activiteiten van de kwekers en veredelaars, zodat deze elkaar versterken en elkaar niet in de weg zitten.

Doordat de veredelaars meebetalen is de promotie breder dan vanuit de FPC. Door ook collectieve activiteiten te verbinden, denk ik dat we met weinig budget veel kunnen realiseren. Dat is tevens onze kracht, maar ook Royal FloraHolland denkt met ons mee."


Driejarig

Hoewel de Kalanchoë kwekers en veredelaars al jaren gezamenlijk projecten dragen is in 2007 met de landelijke commissie gestart. Samen met Paul Ras van Sense Marketing is vervolgens een gestructureerd promotieplan opgezet. De focus hiervan lag vooral op B-to-B in Nederland en Duitsland. De activiteiten bleken een succes. In ieder geval werden de doelstellingen behaald zoals meer Kalanchoë's voor dezelfde prijs of een gelijk aantal voor een hogere prijs. Uiteindelijk werd dit meer stuks voor een iets hogere middenprijs.


Vloggers en bloggers

Eind 2015 werden nieuwe plannen uitgewerkt voor het promotieplan 2016-2018, waarover in september 2015 werd gestemd tijdens de Productdag van de FPC en LTO. Ruim 80% van de aanvoerders stemde voor een vervolg op de promotieplannen en verhoging van de bijdrage met 0,2% van de omzet. De focus is volgens Van den Berg thans verdeeld over B-to-B en B-to-C.

"Tevens proberen we dat de kwekers zelf ook iets met de activiteiten kunnen. Daarnaast wordt social media een steeds groter onderdeel, wat leidde tot succesvolle acties met Nederlandse en Duitse vloggers en bloggers.
Naast Nederland en Duitsland richtten we ons eveneens op Engeland en dit jaar kijken we wat de kansen in Frankrijk zijn voor volgend jaar.

In ieder geval bereiken we veel met een relatief klein budget, juist door collectieve activiteiten te verbinden met activiteiten van de kwekers en veredelaars. Naast een promotiebijdrage wordt door de kwekers tevens bijgedragen voor teelt technisch onderzoek gericht op Kalanchoë via de gewascoöperatie Kalanchoë. Doel is gezamenlijk als productgroep verder te komen en ik moet zeggen dat de Kalanchoë kwekers daar goed in slagen!"

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant