Strategische productgroep.
Strategische productgroep. Foto: BK

Gemak en genot, dus geliefd

Algemeen Growers pride

In verhouding tot veel andere bloeiende planten vraagt Kalanchoë weinig verzorging. Het kleurenspectrum is breed.

Door Wilma van Velzen

Dit is precies waar de consument naar op zoek is, een vrolijk en gemakkelijk product dat geen verzorgingsstress oplevert.
Peter Rodenrijs, productmanager Bloeiende Planten, stelt dat Kalanchoë na Phalaenopsis de tweede productgroep planten in stuks en omzet is bij Royal FloraHolland.

"Van elke zeven verhandelde planten is er één hiervan een Kalanchoë. Dit maakt Kalanchoë een strategische productgroep voor Royal FloraHolland en een echte must have voor alle klanten."


Vooruitzichten

De vooruitzichten voor Kalanchoë zijn positief. Na een moeizame start in januari en februari is de marktsituatie vanaf maart verbeterd.

"Op dit moment wordt ingelopen op de achterblijvende middenprijs. In 2016 presteerde Kalanchoë goed in de zomer en het najaar. De vraag is of dit in 2017 kan worden geëvenaard. De verwachting is van wel wegens de aantrekkende economie in Europa en de aantrekkingskracht van het product.

Bovendien zien we dat Nederlandse Kalanchoë-aanvoerders weer investeren in vernieuwing, verpakking en kwaliteit. Een breed potmaten spectrum is verkrijgbaar en ook worden we steeds meer een one-stop-go voor een totaalpakket Kalanchoë."


Groei

De afzet van Kalanchoë gaat hoofdzakelijk via het traditionele groothandelssegment, hoewel dit aandeel de afgelopen vijf jaar een daling laat zien van 48% naar 45%.

Opkomend, op de tweede positie, staat de afzet richting Retail. Dit aandeel steeg tot 27% in 2016 ten opzichte van 20% in 2012. Volgens Rodenrijs is deze stijging met name terug te voeren naar de groei van de zogenaamde conventional smartshopper, ofwel de supermarkt-impulskoopjesjager.

"Een groei zien we eveneens in de paasperiode, want in 2017 steeg de vraag 15%.

Internationale Vrouwendag en Moederdag UK leveren eveneens belangrijke piekperioden. Daarna komen Moederdag Europa en de Franse Moederdag en vanwege de toepassing in buitengebruik groeit de afzet de laatste jaren ook in de zomerperiode.

Een andere opvallende groeier is de oktoberactie 10 voor de Juf. Het afgelopen jaar steeg de groei 6% tijdens de actieperiode."


Easy care logo

Ontwikkelingen op promotioneel gebied zijn er ook.

Om het verzorgingsarme aspect van Kalanchoë te benadrukken starten de aanvoerders met het toevoegen van het 'Easy care' logo en uniforme verzorgingstips op hun eigen plantenhoezen.

"Anderzijds worden steeds meer kleinere potmaten gesignaleerd. Jongere consumenten kopen graag meerdere kleine potmaten en in plantenarrangementen krijgt Kalanchoë een dominantere rol.

Ook deze toepassing vraagt kleinere potmaten. Daarnaast bleek dat jongere mensen zich met name in de vlog- en blogwereld aangetrokken voelen tot botanisch groene en bloeiende Kalanchoë's, onder andere de zogenaamde Bell typen. Deze nieuwe verschijningsvorm zien we eveneens regelmatig in de social media."


Kalanchoë Garden

Op promotioneel gebied voeren de Kalanchoë kwekers en veredelaars sinds vier jaar gezamenlijk de campagne 'Always Kalanchoë'.

Om Kalanchoë ook als outdoor product onder consumenten meer bekendheid te geven is in 2016 een zomerpromotiecampagne gestart onder de titel Kalanchoë Garden.

"De verkoop steeg van 125.000 planten in 2015 naar 425.000 planten in 2016. In 2017 start de campagne vanaf 15 mei opnieuw met als doel door te groeien naar 1 miljoen stuks Kalanchoë's.

Een leuke ontwikkeling is het dat onder de Kalanchoë aanvoerders meer interessante outdoor initiatieven worden ontplooid.

Tevens is aan de aanvoerders gevraagd het Kalanchoë Garden label te voeren. Dit zorgt niet alleen voor meer en uniforme herkenbaarheid bij de consument, maar ook dat Kalanchoë Garden daadwerkelijk in het outdoorschap komt te staan."

Peter Rodenrijs, productmanager Bloeiende Planten (RFH).
Breed kleurenspectrum.
Ook geschikt voor outdoor.
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant