Afbeelding
Foto: Flower Factor

Freesia positioneren als hoofdproduct

Algemeen Growers pride

Was het voorheen zo dat Freesia andere bloemen ondersteunde in een arrangement, dan zal deze toepassing door toparrangeur Pim van den Akker worden omgekeerd. Hij staat voor de uitdaging Freesia te positioneren als hoofdproduct waarbij andere bloemen ondersteunend zijn.


Als partner in Flower Factor is ook Van den Akker betrokken bij de uitvoering van het nieuwe promotieplan waarmee Freesia in het voetlicht wordt gezet.
"Ik ben ervan overtuigd dat Freesia ook als solist de harten van de consument zal veroveren. Gelijkwaardig aan een roos en misschien nog wel meer, heeft Freesia alle kracht in huis om te kunnen concurreren met elke andere bloem.
Daar komt wel een geheel andere manier van presenteren aan te pas. Immers, bloemisten zijn heel creatief, maar intussen stiekem ook routinedieren.
Prikkelen en choqueren is daarom de beste methode om de gevestigde orde te laten zien dat Freesia heel erg hip, trendy en super modern is. We geven Freesia alle titels die het nog niet had, want Freesia is veel meer dan alleen een mooie bloem. Freesia verdient een nieuwe waarde."

Verschillende doelgroepen

Door gebruik te maken van de charme van Freesia wil Van den Akker de gevestigde bloemist op een andere manier inspireren, waarbij het product binnenkomt als een eyeopener. In zijn studio is hij al volop aan het creëren geweest.
"Freesia is een prachtig product. Heel erg blij werd ik van de kwaliteit van de takken. Het is goed dat kwekers altijd kwaliteit nastreven, maar weet dat er voor elke kwaliteit een doelgroep is. Je hebt consumenten die bij de Hema kopen en consumenten die kopen bij de Bijenkorf terwijl ze allemaal tevreden zijn met hun aankopen.
Zou je alleen absolute topkwaliteit leveren dan sluit je doelgroepen uit. Kleinere takken tonen dan misschien wat minder, maar deze zijn voor een bepaalde doelgroep net zo goed topkwaliteit. Door voor twee verschillende doelgroepen de juiste kwaliteit te leveren wordt de markt verbreed. Bovendien zal merkbaar zijn dat deze groepen in de toekomst meer naar elkaar toe zullen groeien."


Kleurenpalet

"Ook is het zaak dat bloemisten leren om de consument beter te sturen of op te voeden door deze te helpen met bloemen kopen. Nu is het vaak zo dat deze de winkel inloopt, bloemen uitzoekt zonder hulp, betaalt en de winkel weer uitloopt.
Ik maak dan graag de vergelijking met een restaurant. Ik loop dan ook niet zomaar de keuken in om eten te pakken, maar laat mij verrassen door de kaart en geef de chefkok die een aanbeveling doet mijn vertrouwen.
Zo zou het ook in de bloemenwinkel moeten gaan, waarbij de bloemist het verhaal over Freesia vertelt.
Bijvoorbeeld door de unieke eigenschappen ervan te onderstrepen. Dat ze elke dag verrassen op de vaas en heerlijke geuren. Dat is precies wat de consument wil.
Daarnaast is het kleurenpalet eveneens een flinke plus. Zo'n diverse schakering van kleuren vind je vrijwel bij geen ander product. Ook hier heeft Freesia een bijzondere functie. Vanuit deze aanpak ziet Flower Factor volop kansen voor Freesia om een mooie comeback te maken."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant