Afbeelding

Verrassing 

Algemeen Column

"Een goede reputatie betekent minder verrassingen", zei veilingbaas Lucas Vos in zijn huisblad Grow.

Voor mij zou de verrassing zijn dat een via internet besteld boeket een week standhoudt. Troep is standaard.
De bloemist die in de Bloemenkrant over kwaliteit klaagde (waarover ik vorige keer schreef) had gelijk, moest ik rond Valentijn knarsetandend toegeven. Misschien was ik de énige consument voor wie een bestelling tijdens die spitsverkoop zwaar tegenviel. Pech dus. Maar ik vrees dat meer mensen de dupe werden en voorlopig (weer) afhaken.
Of dat, zoals de klagende bloemist dacht, door bewaarziekte komt, weet ik niet. Lucas Vos maakt zich blijkbaar ook zorgen over de kwaliteit. Bijna alles wordt als A1 op de veiling aangevoerd, wat natuurlijk niet kan. En daarna gaat het de keten in, waar natuurlijk ook van alles mis kan gaan.
Zelf kocht ik via een van de talloze digitale besteldiensten, Fleurop, mijn zwaar betaalde miskleun. Na drie dagen moesten wegens slap hangen al enkele bloemen worden verwijderd en de rest volgde snel. Een week stond die bos in elk geval niet. Hetzelfde gebeurde eveneens met een Fleurop-boeket, dat ik zelf kreeg.
De screenfoto's op basis waarvan de bestelling plaats vindt, zijn prachtig. Maar zij blijken niet de realiteit weer te geven. Volgens Vos moeten we het kwaliteitsmerk Nederland serieus nemen. Hij denkt blijkbaar aan de wereldwijde exportmarkt. Wie in het thuisland kwaliteit wil, kan het zelf in een winkel proberen. Internetsites zijn loterijen…

Johan Th. Bos

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant