Afbeelding

Goede start tulpenseizoen

Algemeen Growers pride

Het tulpenseizoen is deze keer goed van start gegaan. Op enkele uitzonderingen na is de prijsvorming in december goed verlopen. Het open weer zorgt voor gunstige omstandigheden. Dit houdt een belofte in voor een goed seizoen.

Door Wilma van Velzen

Jaap Houwer en Peter Edelaar, Royal FloraHolland productmanagers Tulp, maken dan ook een tevreden indruk. "Deze gunstige omstandigheden hebben invloed op de groothandel, het opstarten van de supermarkten en het rustig oplopen van het volume" stelt Houwer. "Dit zorgt voor een goede vraagmarkt met een gunstige prijsvorming. Hiermee zijn ook de verwachtingen voor januari goed.
Dit in tegenstelling tot het afgelopen seizoen, waarbij zowel de start als het einde moeizaam verliepen. De feestdagen zaten toen kort op elkaar wat een flinke piek teweeg bracht in het midden van het seizoen. Na een vroege Pasen viel de vraag snel weg wat zorgde voor een matige prijsvorming. Alleen de zware tulpen in het segment groothandel/bloemisten liepen wel goed door."

Beter doseren

Dat Pasen dit jaar drie weken later valt, is volgens Houwer voordelig en zorgt dat de feestdagen beter gespreid liggen in het seizoen. "Daarmee kunnen we de volumes beter doseren over de weken. De vooruitzichten voor met name de tweede helft van het seizoen zijn daarmee beter dan het afgelopen seizoen. Uiteraard blijven we afhankelijk van de afzet- en weersomstandigheden."
Edelaar stelt dat er ruim 500 aanvoerders Tulp zijn. "Daarbij zien een steeds verdergaande splitsing van aanvoerders die produceren voor de retail en aanvoerders die produceren voor groothandel/bloemisten. Voor de retail wordt verreweg het grootste gedeelte direct verhandeld. Voor groothandel/bloemisten is de klok nog steeds een belangrijk afzetkanaal, ondanks verdergaande digitalisering.
De verkopen via webshops nemen gestaag toe en aanvoerders maken in grotere mate gebruik van het digitale platform van Royal FloraHolland met Floramondo en klokvoorverkoop.
In de Top 5 van grootste tulpensoorten staat Stronggold nog steeds op de eerste plaats. Leen van der Mark, Purple Prince, Debutante en Purple Flag volgen in deze volgorde."

Verschillen

Over de productie zegt Houwer dat steeds meer geproduceerd wordt vanuit vraag uit de markt. "Er zitten wel verschillen tussen de productie voor de retail en het segment groothandel/bloemisten.
Voor de retail wordt de productie afgestemd met de klant, waarbij volumes, kleur en assortiment gezamenlijk worden bepaald. In grotere mate betreft dit retail-klaar-verwerking. Voor groothandel/bloemisten richt de productie zich meer op de vraagpieken rond de feestdagen."
De belangrijkste feestdagen in het tulpenseizoen zijn Valentijn, Vrouwendag, Engelse Moederdag en Pasen. Vrouwendag en Pasen zijn goed voor de grootste afnemersaantallen.
"De kernlanden groeien nog steeds in afzet. Met name Duitsland heeft de laatste jaren een groei doorgemaakt, alhoewel we signalen krijgen dat deze markt begint te stabiliseren. Rond het Verenigd Koninkrijk zijn er zorgen over de Brexit, maar op dit moment merken we daar nog weinig van. Een fikse groeimarkt zien we in Polen."

Activiteiten

Inmiddels is het tulpenseizoen in volle gang en werd hiervoor door de FPC de aftrap gegeven tijdens een drukbezochte productbijeenkomst op 30 november. De aftrap voor het consumentenseizoen is 21 januari tijdens Internationale Tulpendag met de tulpenpluktuin op de Dam.
Tijdens de vaktentoonstelling Zwaagdijk (16 t/m 19 februari) organiseren Houwer en Edelaar een Meet & Greet tussen kopers, aanvoerders en stakeholders. "Een mooie gelegenheid om met elkaar te netwerken en het nieuwe assortiment Tulp te zien. Kijk voor meer informatie op http://vaktentoonstelling.nl/"

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant