Afbeelding

Twee weken op de hei

Algemeen Column

Tijden veranderen en zo ook bedrijven en functies.

Nokia en de postbode verdwijnen uit het straatbeeld, de dokter en het onderwijssysteem staan op de nominatie om vervangen te worden. Denk je van niet? Hoe vaak zoek je zelf eerst al op internet iets op over jouw klachten voordat je naar de dokter gaat via Google of thuisarts.nl?
Als je daar data aan toevoegt die gemeten kan worden door smartphones en smartwatches, krijg je al een redelijk goede diagnose. Daarnaast zijn er allerlei apparaatjes voor thuisgebruik om bloed en/of urine te meten. Door de exponentiële groei worden deze apparaatjes alleen maar beter en goedkoper en is over een paar jaar de dokter overbodig om een diagnose vast te stellen. 

Hoe vaak hoor je de klacht dat het onderwijs niet aansluit bij de praktijk of een docent te weinig vakinhoudelijke kennis heeft? De huidige technieken maken online onderwijs mogelijk. Via YouTube kan iedereen gratis biologieles krijgen van Freek Vonk. Een vreemde taal leren is eenvoudige met de talloze gratis Apps en Harvard University heeft al een paar jaar Massive Open Online Courses (MOOCs).
Op deze manier is leren nagenoeg gratis waardoor het (business) model van het onderwijssysteem onder druk wordt gezet. Dus hoelang is het nog houdbaar? Belangrijke kanttekening hierbij is natuurlijk wel dat een dokter veel meer doet dan een diagnose stellen en een school meer functies heeft dan alleen kinderen les te geven. 

Maar hoe kan Harvard blijven bestaan als zij al het onderwijs gratis aanbieden? Dat is vrij simpel door een aangepast business model. Het onderwijs is gratis en aan de examens zijn kosten verbonden. Dus wil je met een diploma kunnen aantonen dat je over die kennis beschikt dan moet je betalen voor het examen.
Door de opkomende technologieën hebben naast Harvard meer bedrijven hun business model tegen het licht gehouden. Alibaba stuurde een paar slimme medewerkers twee weken de hei op met de opdracht een businessplan te schrijven waardoor Albibaba uit de markt gedrukt kan worden. De gedachte hierachter was dat zij het beter zelf konden bedenken dan hun concurrent. Na twee weken lag er een businessplan dat Alibaba binnen een paar jaar onderuit zou halen. Je begrijpt dat nu met dit businessplan wordt gewerkt en de marktpositie van Alibaba alleen maar sterker is geworden. 

Nu zeg ik niet dat ieder bedrijf twee weken op de hei moet gaan zitten om te bedenken of het radicaal anders moet. Jezelf de vraag stellen of hetgeen je nu doet op de langere termijn houdbaar is, is geen overbodige luxe in een tijd waar verandering de standaard is. 

Ivo van den Akker

VGB beleidsmedewerker
www.vgb.nl | VGB Voor wie verstandig handelt
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant