Afbeelding

FPC vormt brug tussen leden en Royal FloraHolland

Algemeen Growers pride

De FPC (Royal FloraHolland Product Commissie) is een brug tussen de leden en Royal FloraHolland op product specifiek gebied. Voorzitter van de FPC Chrysant is Martien Borst, die mede op verzoek van de collega FPC-leden begonnen is aan zijn derde termijn als voorzitter.

In het dagelijks leven is Martien Borst verbonden aan Bovebo BV in Hensbroek. Een florerend bedrijf dat meer dan veertig jaar actief is in de chrysantenteelt. "Vele types en soorten zien we de afgelopen jaren. Het huidige assortiment bestaat uit diverse kleuren troschrysanten die we op verzoek van klanten en/of voor de klok produceren."
Naast de chrysantenteelt vindt Martien het belangrijk chrysant in een breder perspectief te zien en levert hij een bestuurlijke bijdrage als voorzitter van de FPC Chrysant. "De FPC-leden zijn voor collega kwekers beschikbaar als aanspreekpunt om veiling gerelateerde zaken op de vergaderingen te bespreken. Ook kunnen we voor veilingmedewerkers als klankbord fungeren bij het ontwikkelen van chrysanten-kweker gerelateerd beleid. De lijnen zijn kort en in de praktijk werkt dit goed."

Productmarktplan

Voor verbetering en behoud van een sterke chrysantenmarkt werd eerder het Productmarktplan Chrysant 2015-2016 ontwikkeld. Hierin werden in samenspraak met de FPC Chrysant en de Royal FloraHolland producttafel Bloemen jaarrond verschillende aandachtsgebieden benoemd. Dit resulteerde in vier initiatieven waaronder verdere ontwikkeling van de Chrysantenvisie 2020. "Voor het ontwikkelen van een visie ga je uit van een aantal basisuitgangspunten of randvoorwaarden. Dat moet gewoon geregeld zijn. Op dit moment gaat de aandacht vooral uit naar de basisuitgangspunten kwaliteit, houdbaarheid, informatie, certificering. De volgende stap is de aanvoerders te adviseren de randvoorwaarden te regelen."

Kwaliteitsverbetering

Het project productverbreding, waarbij de behoefte werd onderzocht naar nieuw segment tussen troschrysanten en santini, is vanuit de FPC afgerond omdat er collectief te weinig draagvlak voor was. "Individuele kwekers hebben dit reeds opgepakt. Het blijft van belang te innoveren met ons product. Anders verliep het testen van het vaasleven in het kader van kwaliteitsverbetering. Uit de test van het afgelopen jaar kwamen verwachte en onverwachte resultaten voort voor individuele kwekers. Het aantal kwekers dat maandelijks is gaan testen is toegenomen. Dit onderwerp wordt regelmatig in gesprekken met kwekers besproken en geadviseerd wordt om te toetsen of je product voldoet aan je verwachtingen. Een goede ontwikkeling."

Maatwerk

Marktgerichte productie is volgens Martien altijd goed. Hij verwacht dat dit zal toenemen. "Bij maatwerk zijn er voor klant en kweker wederzijdse voordelen te behalen, los van welke klant of markt je ook bedient. Alhoewel we nooit alle elementen helemaal kunnen beheersen zoals het weer. En dan hebben we het nog niet over de invloed daarvan op het wereldwijde aanbod van bloemen. Echter, het emmertje bij de bloemist of supermarkt moet toch gevuld blijven."

Promotie

Het Chrysantenvak heeft een sterk promotiecollectief, namelijk Chryson. Via Justchrys worden diverse promotie activiteiten ondernomen om de breedte van het assortiment in kleuren en vormen, de beschikbaarheid en mogelijkheden van chrysant onder de aandacht gebracht op een moderne en inspirerende wijze. Zie www.justchrys.com

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant