Afbeelding

Plant-is't

Algemeen Column

Loop eens een gemiddelde bloemenwinkel binnen en wat je ziet is (als het goed is) een groot en breed assortiment snijbloemen van de beste kwaliteit, een aanvullend assortiment "potten en pannen" en als het meezit nog wat kamerplanten.

Kamperplanten lijken bij de bloemist tot voor kort een beetje de vergeten glorie te zijn. Vroeger, toen alles nog anders was, boden bloemisten een groot en onderscheidend assortiment kamerplanten aan, waarmee ze naast de snijbloemen een prima omzet in maakten. In de decennia voor ons zijn kamerplanten, allereerst bij de consument, maar ook bij de bloemist een beetje in het vergeten hoekje gezet. Mede door destijds forse concurrentie van tuincentra, ook wel bouwmarkten, woninginrichters en andere consumentenvraag, is de aandacht verminderd.

Tot voor circa een jaar geleden, want sinds ruim een jaar maken kamerplanten een opmars. Het is (m.n. onder jonge mensen) hip om weer kamerplanten te hebben, al dan niet bloeiend. Sla eens een lifestyle- of interieurmagazine open, het is één en al planten wat getoond wordt. Planten hebben een verhaal, vertellen een boodschap, geven invulling aan je levensstijl, en niet in het minst dragen bij aan een gezonde leefomgeving. Planten bij consumenten thuis, maar ook in bedrijven, in ziekenhuizen en gezondheidszorginstellingen. De markt van planten is niet alleen groot, maar vooral ook groeiend.

Plantenbox
Alle reden voor VBW om samen met Waterdrinker te investeren in een hernieuwde kennismaking van bloemisten met planten. Leden van VBW kregen een waardecheque, waarmee zij gratis een plantenbox konden krijgen. Een serie mooie en onderscheidende planten, aangevuld met promotiemateriaal om met planten weer/meer aan de slag te gaan. Ruim 300 bloemisten hebben in de afgelopen dagen bij Waterdrinker "hun" groene plantenbox afgehaald en zijn creatief aan de slag gegaan. De eerste signalen zijn echt positief: met wat extra aandacht en een goed verhaal lopen de planten de winkel uit (nadat er betaald is). Nieuwe doelgroep, nieuwe marktkansen, meer omzet en rendement. Dat smaakt naar meer: meer focus op planten en aandacht voor deze groene krachtpatsers.

Voor nu kunnen we wel stellen: plant-is't, met planten kan je succes maken. En als dat succes een beetje doorzet kan het er nog eens van komen dat een bloemist een plantist wordt. 

VBW
Marco Maasse – Algemeen directeur

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant