Afbeelding

Cyclaam meer zichtbaar maken

Algemeen Growers pride

De positie van Nederland als exporterend Cyclaamland zal de komende jaren zeker toenemen. Vooral nu de open communicatie met strategische veredelaars in de productgroep Cyclaam op gang komt.


Door Wilma van Velzen

"Hierdoor verkrijgen we meer inzicht in de Europese markt en kunnen we promotionele acties ontwikkelen" stelt Peter Rodenrijs, Royal FloraHolland productmanager bloeiende planten.
Bijzonder aan de productgroep Cyclaam vindt hij dat er altijd wel veranderingen en vernieuwingen zijn. "De groep is constant in beweging. Het spectrum van kleuren en vormen is breed en qua belangrijkheid is Cyclaam productgroep nummer 12 bij Royal FloraHolland.
Daarbij aangetekend dat het Nederlandse aandeel Cyclaam de laatste jaren een groei laat zien ten opzichte van de Europese productie. In drie jaar tijd steeg dit van 22 naar 30 procent."


Matig tot slecht

In het afgelopen seizoen kwam uit de interne stuks analyse van Royal FloraHolland naar voren dat deze overeenkomt met de daadwerkelijke aanvoer van het seizoen 2015-2016 (aanvoer +9 procent).

Mede door de verwachte groei was de afzetsituatie matig tot slecht. Vanaf week 47 (2015) was de omslag naar een negatieve prijsvorming, welke niet meer terugkeerde op een acceptabel niveau.


Brexit

Voor het komende seizoen wordt aanpassing van de productie bij de meeste potmaten verwacht, alsmede een daling bij de grootbloemige soorten.
"Doordat we meer inzicht in de Europese productie hebben gekregen zou een exportgroei naar Frankrijk en Italië een logisch resultaat kunnen zijn. Daarentegen zal de export naar Duitsland stabiel blijven en is de verwachting dat de export naar het Verenigd Koninkrijk op korte termijn nog geen nadelige gevolgen van de Brexit zal ondervinden."


Eenzijdig

Zo'n negentig Cyclamenaanvoerders zijn actief via Royal FloraHolland.
"Dit aantal fluctueert. Opvallend is dat de meeste aspirant aanvoerders zich eenzijdig laten informeren door stekleveranciers, waardoor onjuiste product/prijsinformatie wordt ingewonnen. Deze beslissingen monden regelmatig uit in teleurstelling bij de betreffende aanvoerder."
Een van de problemen bij de afzet van Cylamen noemt Peter Rodenrijs de aanvoerregelmaat. Met name in perioden van weinig vraag zijn kwekers volgens hem vaak geneigd de productie vast te houden op de kwekerij.
"Dit zorgt ervoor dat de productie op termijn gaat ophopen, met als gevolg dat de negatieve prijsvorming langer standhoudt vanwege het feit dat de veilingklokken te zwaar worden belast met teveel (te) rijpe Cyclamen. Begrijpelijk, maar afzet technisch gezien zou een regelmatig aanvoerbeleid uitkomst kunnen bieden.
Een minder rijpe Cyclaam zal in een slechte periode immers beter worden gewaardeerd dan een rijpe. En indirect is de consument dan ook beter geholpen."


Noviteitentafel

Een goede ontwikkeling vindt Rodenrijs het dat noviteiten richting exporteur expliciet worden genoemd en gepromoot.
"Veredelaars introduceren regelmatig noviteiten via kwekers met gepaste hoeveelheden en in het juiste segment. Beide partijen zijn van goede wil om het nieuwe product aandacht te geven. Alleen lijkt het erop dat de opvolgende schakel het lastig vindt noviteiten bij de consument onder de aandacht te brengen.
Een noviteitentafel, zeker bij tuincentra, een oplossing kunnen zijn. Mijn advies is Cyclaam meer zichtbaar te maken voor de consument."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant