Afbeelding

Hoe verkoop je meer?

Algemeen Column

Afgelopen week werd mij gevraagd: ben jij marketeer? Dat zette mij aan het denken, omdat ik tijdens mijn studie niets had met het voor mij "zweverige" vak marketing.

Sinds ik bij de VGB werk, heb ik, via verschillende bijeenkomsten, blijkbaar het nodige meegekregen over projecten zoals: Into Green, KiKi, Consumententool, Onlinetests en trends. Daarnaast loop ik geregeld bij verschillende bloemisten binnen om bloemen of planten te kopen voor thuis of als cadeau. Zo ervaar ik zelf wat een bloemist adviseert en welke tips ik krijg. Ik probeer zo ook een idee te krijgen hoe de boodschap van de kweker/handelaar over bloemen en planten in de keten doorgegeven wordt tot aan de consument. 

Kamerplanten
Wat mij vooral opvalt is dat de bloemist mij bijna automatisch naar de bloemen brengt. De bloemist vertelt mij dan enthousiast iets over de verschillende bloemen om tot het samenstellen van een boeket te komen of probeert één van de voorgebonden boeketten te verkopen. Bij het afrekenen krijg ik altijd dezelfde tips mee: schuin afsnijden, op lauw water zetten en bloemenvoeding toevoegen. Top geregeld voor alle bloemenhandelaren! Maar hoe zit het voor alle plantenhandelaren? Waarom wordt mij en anderen (bijna) nooit planten geadviseerd, terwijl kamerplanten steeds populairder worden? 

Ik denk omdat mensen weten dat bloemen na een week weggegooid moeten worden. Planten weten zij vaak niet goed te verzorgen waardoor dit als een probleemproduct wordt ervaren. Daarbovenop komt dat de bloemist het zelf vaak ook lastig vindt om bij een plant een goed advies te geven. Denk je nu: hoe moeilijk kan het zijn? Eén keer in de week water geven?! Dan geef ik je volledig gelijk. Toch lukt het mij en vele anderen niet. Zelf heb ik simpelweg wel wat beters te doen dan mijn planten water te geven. Als handelaar kan je hierover klagen en mopperen maar je kan het ook aannemen als feit en er wat aan doen! Het concept Aqua4Weeks vind ik bijvoorbeeld geweldig en koop hierdoor weer planten met plezier. Maar waarom krijg ik die tip niet van de bloemist?

Plantenfan
Zorg er dus als eerste voor dat de bloemist een fan wordt van planten. Want als je fan bent, deel je dat met jouw omgeving. Iedereen heeft een bedrijf of merk dat je aan iedereen aanraadt om te kopen en/of te gebruiken omdat jij het fantastisch vindt. Als fan ben je dus eigenlijk verkoper van dat product, wat helemaal niet erg is. Is de bloemist zelf fan van planten, dan gaat die bijna automatisch meer planten verkopen. Maar hoe maak je de bloemist planten fan? Ga eens in gesprek en kom erachter. Maak ze fan van jouw product. Inspireer ze met alle foto's en informatie die er nu is en kijk verder dan alleen de directe verkoop van bloemen en planten. 

Ivo van den Akker
VGB beleidsmedewerker

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant