Afbeelding

Marketing in de kleine praktijk

Algemeen Column

In een ver verleden was ik ooit werkzaam bij een bedrijf, waarin de directeur/eigenaar een duidelijke visie had: investeren in inkopers levert besparingen op, investeren in verkopers levert meer omzet om, maar investeren in marketing levert alleen maar kosten op.

Dat was zijn welkom bij het sollicitatiegesprek dat ik had voor een marketingfunctie. Aangezien ik daar ben begonnen als marketeer en de samenwerking vele jaren heeft geduurd, heb ik de indruk dat ik hem heb kunnen overtuigen dat marketing vooral een kwestie van geloof en investeren is, maar dan wel op basis van een deugdelijk plan.

Minimumpunt
Soms lijkt de mentaliteit in de bloemen(detail)handel wel een beetje op de filosofie van deze genoemde ondernemer. We stoppen veel, heel veel tijd in de inkoop (tijd die kennelijk niets kost en ook geen waarde heeft), want van de inkoop moeten we het vooral hebben. We investeren (te) voorzichtig in klantcontact en verkoop. Voorzichtig, omdat we op bestaande omzet weten hoeveel uur verkoop er tegenover mag staan. De investeringen in marketing in de gehele sector staan op een bedroevend minimumpunt.
Waar andere sectoren soms 20% van de omzet investeren in marketing, moet de sierteeltbranche het met een minimaal percentage doen. Het is dan ook niet zo gek dat de resultaten in de totale sector beperkt zijn. En als we dan als partijen onderling elkaar ook niet echt vinden in een uniforme en eensluidende boodschap, die ook nog eens vooral gericht is op huidige consumenten, dan moeten we eigenlijk samen niet zeuren dat de markt niet groeit. De markt moeten we zelf maken.

Marketing in de kleine praktijk
Wat meer ingezoomd op de bloemist, zien we de afgelopen jaren verrassende ontwikkelingen. Marketing in de kleine praktijk. Geen grote nationale campagnes, maar lokaal, bescheiden en toch effectief. Bloemisten beginnen de waarde van marketing meer en meer te ontdekken. In dit ontdekken wordt ook ontdekt dat het alleen doen niet altijd even effectief is.
Een aantal bloemisten samen bereikt meer communicatiekracht, meer consumenten en meer omzet dan dezelfde bloemisten individueel. Een aantal bloemisten bereikt in samenwerking en met ketenondersteuning (stimulerende en meewerkende groothandel, actieve kwekers die staan achter hun product en voor hun klanten en zo direct betrokken zijn bij promoties op winkelvloeren) substantieel meer omzet en nieuwe klanten dan de stilzitters (waarvan we er in de branche helaas nog wel wat hebben).

Is marketing moeilijk?
Absoluut niet, het vraagt wel een creatieve manier denken vanuit de klant. Hoe kan je huidige en nieuwe klanten zo beïnvloeden dat jij de oplossing bied voor hun (latente) probleem. Dan moet je uiteraard wel weten welk probleem jij voor die klant kunt oplossen. Het vraagt ook om structurele aanpak en je moet een langere termijn focus werken. Niet vandaag bedenken dat je morgen 50 jaar bestaat, maar vandaag voorbereiden in activiteiten, promotie en communicatie wat je over een aantal weken/maanden wilt uitvoeren. 

Kan iedereen marketing toepassen?
Jazeker, maar neem er de tijd en ruimte voor om goed te overwegen wat je wil, wie je wil bereiken, voor wie je een oplossing hebt of wil zijn en op welke manier je die wilt communiceren.
En mocht je hulp nodig hebben voor marketing in de praktijk van alle dag? VBW biedt VBW Marketing, een praktische hulp, persoonlijk en op maat de bloemist te ondersteunen. VBW Marketing is een nieuwe activiteit van VBW waarbij we met de individuele bloemist in zijn lokale markt samen een plan maken om te gaan groeien, verbeteren en meer te verdienen. VBW Marketing  is marketing in de kleine, lokale praktijk.

Vereniging Bloemist Winkeliers

Marco Maasse
Algemeen directeur
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant