Afbeelding

Kalanchoë is trendy en modern

Algemeen Growers pride

Kleurrijk n Kalanchoë is een mooi bloeiend en trendy product dat constant in beweging is. De innovatie ervan is enorm en dat maakt dat dit kleurrijke product het uitstekend doet in moderne huishoudens.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Er gebeurt veel rond het product Kalanchoë. Ten aanzien van de grote stroom van ontwikkelingen wordt vanuit de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) de vinger aan de pols gehouden. FPC voorzitter René van Dop stelt dat het kwaliteitsniveau van de in Nederland geteelde Kalanchoë hoog is. "Daarnaast hebben we het voordeel van een vijftal grote en krachtige veredelaars die steeds met nieuwe soorten weten te komen. Juist door te blijven vernieuwen en betere producten te produceren maakt dit het voor ons mogelijk onze klanten te blijven verrassen."

Toegevoegde waarde

René van Dop (Solis Plant, 's Gravenzande) is in 2012 toegetreden tot het bestuur van de FPC. Zo'n tweeënhalf jaar geleden volgde hij Hans Kuilboer op als voorzitter. Kalanchoës teelt hij sinds 2008 samen met zijn vader Gerrit van Dop. "We hebben drie hectare staan en maken jaarlijks zes miljoen planten. Zo'n tachtig procent van onze teelt betreft het Rosalina assortiment, een gevuldbloemige Kalanchoë, die we vermarkten binnen het concept Le Chic Blooming Jewels. Mijn vader doet de teelt en ik leg mij toe op de randzaken. Het actief deelnemen in de FPC, in mijn geval als voorzitter, zie ik al toegevoegde waarde. Ook de andere Kalanchoë telers denken er zo over, want allemaal zijn ze aangesloten bij de FPC. Hiermee wordt zo'n 70 hectare Kalanchoë vertegenwoordigd en kunnen actuele punten gezamenlijk worden opgepakt."

Buitengebruik

Voor promotie en marketing activiteiten wordt door de kwekers periodiek gespaard. Elke drie jaar wordt in de FPC Kalanchoë het promotieplan besproken en waar nodig bijgesteld. Goedkeuring vindt plaats tijdens de productdagen. "Een van de promotiepunten is het buitengebruik van Kalanchoë. Feitelijk is dit een herhaling, want enkele jaren geleden was dit eveneens een promotiepunt.

Houdbaarheid

De Kalanchoë heeft een lange houdbaarheid en kan ook heel goed naar buiten. En in tegenstelling tot andere planten heeft hij relatief weinig verzorging nodig. Het spreekt voor zich dat we ook die markt graag willen bestrijken. Kalanchoë is niet winterhard, maar als hij na de IJsheiligen naar buiten gaat hebben consumenten er wekenlang plezier van op het balkon of in de tuin. Onder de titel Garden Kalanchoë gaat de promotie medio mei van start."

Kleurrijk

Kalanchoë is het op een na grootste product bij Royal FloraHolland. De grootste concurrentie op het gebied van productie en afzet is Denemarken, maar volgens René van Dop betreft dit een gezonde concurrentie. "De Denen hanteren een andere werkwijze, maar aan de andere kant houdt dit elkaar scherp. En richtte de promotie zich in voorgaande jaren op Rusland, dan is deze keer gekozen voor Nederland en Duitsland.

Retail

Niet alleen voor de retail, maar ook voor bloemisten is Kalanchoë een heel mooi product. In ieder huishouden zou er wel een Kalanchoë aanwezig moeten zijn. Immers, ze zijn geschikt voor binnen en buiten, ze zijn kleurrijk en een leuke ontwikkeling is de toenemende grootte van de bloemen en de vernieuwingen in het gevuldbloemige assortiment."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant