Afbeelding

Peter Rodenrijs, productmanager

Algemeen Growers pride

De groep Kalanchoë aanvoerders kent een lange periode van samenwerken. Thans uit zich dit in het delen van informatie en jaarlijkse productbijeenkomsten met een hoge opkomst.

DOOR WILMA VAN VELZEN

De productgroep Kalanchoë is voor Royal FloraHolland en de totale Europese sierteeltmarkt van strategisch belang. Alleen al het afgelopen jaar zijn er via de veiling 90 miljoen stuks planten aangevoerd.
In Europa is één op de tien kamerplanten een Kalanchoë. Hiermee is op plantenbelang de Kalanchoë, na Orchidee, de tweede productgroep.


Peter Rodenrijs, productmanager bloeiende planten, is al bijna twee decennia actief met Kalanchoë. "Door mijn lange ervaring in de productgroep Kalanchoë heb ik de geschiedenis ervan goed in beeld. Bijzonder was de eerste witte enkelbloemige Mount Robson Kalanchoë in 1996. Maar ronduit spectaculair was de introductie van de gevuldbloemige Calendiva in 2002.
De afgelopen jaren is het assortiment verder uitgebreid met onder andere botanische soorten zoals Magic en Lucky Bell."

Productmarktbeeld

De kwekers en veredelaars zijn mij goed bekend. Onderling is er veel openheid en de communicatie naar elkaar is vrijwel altijd helder en direct.
Naast kwekersbezoeken hecht Peter Rodenrijs eraan om klanten via een productmarktbeeld te informeren, onder andere naar de nieuwe mogelijkheden in deze productgroep.
"De groep aanvoerders is al jaren redelijk stabiel. Omdat alle segmenten door hen stevig worden bediend stappen nieuwe aanvoerders niet gemakkelijk in deze productgroep. Afgelopen decennium zijn Solis Plant en GP Power toegetreden. Anderzijds werd afscheid genomen van enkele gerenommeerde aanvoerders zoals H. Kuilboer, Blommendale, 's Gravenhoorn en Molenbroek."

Productactiviteitenplan
In overleg met de FPC Kalanchoë en Royal FloraHolland is het afgelopen jaar een Productactiviteitenplan tot stand gekomen. De speerpunten hierin zijn een promotieplan Kalanchoë, een betere informatievoorziening via een nieuwsbrief naar kwekers en meer inzicht in de ontwikkeling van de vraag en aanbod. De promotiecommissie werkt nauw samen met marketingbureau Sense marketing & More, LTO Glaskracht Nederland en Royal FloraHolland. Nog dit jaar worden alle punten opgepakt.

Verrassen
Met een continustroom van vernieuwingen weet Kalanchoë zowel handel als consument keer op keer te verrassen. In 2015 zijn de Grandiva's met hun extreem grote bloemen geïntroduceerd. Bijzonder was eveneens de introductie van de groen bloemige Kalanchoë Croco. "Vanuit marktverbreding start deze maand de nieuwe promotiecampagne Kalanchoë Garden, waarmee een nieuwe buitenafzetmarkt wordt gecreëerd. De verwachting is dat de klokaanvoer van de binnen Kalanchoë in de zomerperiode zal afnemen, met een stabielere zomerprijs als gevolg."

Prijsvorming
In de eerste afzetweken was de vraag en prijsvorming matig. Echter, vanaf week 5 is de vraag en prijsvorming omgedraaid en was dit overwegend positief.

Deze ontwikkeling zien we ook bij veel bloeiende planten, maar de Kalanchoë heeft hierin wel bovengemiddeld gepresteerd. Peter Rodenrijs stelt dat de afzet tot op heden zonder problemen verloopt. "Duitsland is veruit de grootste afnemer van Kalanchoë, gevolgd door Frankrijk en Nederland.

Engeland nieuw aandachtsgebied

Engeland wordt het nieuwe aandachtsgebied vanuit de promotiecommissie. De concurrentie is voornamelijk Deense productie.

Concurrentie uit andere landen zal de komende jaren verder afnemen. Op segmentgebied blijft de afzet naar de groothandel en supermarkt stabiel. Een daling was te zien bij de tuincentra en een lichte groei bij de bouwmarkten.

Via de campagne Kalanchoë Garden wil men de afzet richting tuincentra weer laten groeien. Deze start op 17 mei." Begin juni organiseren we een tweedaags marktbezoek richting Engeland. Hier willen we onder meer bekijken in hoeverre de campagne Kalanchoë Garden aanslaat bij de tuincentra en consumenten.

Onderzoeken

Naar aanleiding van drie verschillende Kalanchoë onderzoeken in 2015, te weten de Voorkeurwinkel, Consumentenonderzoek bloeiende planten en Storecheck Kalanchoë, kon de conclusie worden getrokken dat de consument beter moet worden geïnformeerd over de eenvoudige verzorgingseigenschappen van Kalanchoë.

Daarom zullen de aanvoerders een collectief logo Easy en uniforme verzorgingsiconen gebruiken op de hoezen. Dit zal in 2016 in fases worden geïntroduceerd.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant