Afbeelding

Samen met de handel de consument bereiken

Algemeen Growers pride

Het nieuwe promotieplan 2016-2018 voor het kleurrijke product Kalanchoë biedt een vervolg op het eerste plan. Met de focus gericht op meer activiteiten om samen met de handel de consument te bereiken, maakt nu ook Engeland deel uit van het werkgebied.

Door Wilma van Velzen

"Op promotiegebied is er rond Kalanchoë de afgelopen jaren veel gebeurd" stelt Arthur van den Berg die als netwerkcoördinator Potplanten bij LTO Glaskracht Nederland bij Kalanchoë betrokken is. "Tot 2009 bestond de promotie van Kalanchoë eigenlijk alleen nog maar uit deelname aan Verrassend Buiten en wat losse activiteiten zoals tentoonstellingen."


Leuke club

Van den Berg zet zich samen met collega Astrid van der Helm in voor potplantenkwekers. De producten hebben zij verdeeld en naast Kalanchoë is hij daardoor ook actief voor seizoensproducten en wat kleine producten. Tevens legt Van de Berg zich samen met de VGB en Wageningen UR Food & Biobased Research toe op het project GreenCHAINge dat zich richt op kwaliteit in de keten.
"Kalanchoë was een van de eerste commissies die ik overnam van mijn voorganger. In de afgelopen tien jaar is er het nodige veranderd, maar het blijft een leuke club om mee samen te werken. Het is ook echt een collectief. Uiteindelijk hebben alle vermeerderaars en kwekers het belang van de productgroep voor ogen. Anderzijds is Kalanchoë een mooi product met veel kleur, variëteiten en assortimentsontwikkelingen."

Hogere aanvoerdersbijdrage

Pas eind 2008 werd besloten dat er meer lijn in de promotie van Kalanchoë moest komen. Dit werd volgens Van den Berg actief opgepakt door Sense Marketing, wat erin heeft geresulteerd dat sinds 2009 ook Paul Ras bij de promotie is betrokken. "Gestart werd met marktonderzoek en een aantal activiteiten in enkele landen in Oost Europa en Rusland.
In 2012 werd besloten het dichterbij huis te zoeken en ontstond de mogelijkheid via de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) promotiegelden bijeen te brengen. Dit resulteerde in het promotieplan 2013-2015, met activiteiten die vooral gericht waren op Nederland en Duitsland.
Het nieuwe promotieplan 2016-2018, waarmee de aanvoerders in oktober hebben ingestemd, is een vervolg. De hogere aanvoerdersbijdrage, 0,20 in plaats van 0,15 procent, zorgt ervoor ook Engeland onderdeel van de activiteiten te maken. Hierdoor is de focus meer op activiteiten met de handel komen te liggen, met de bedoeling om samen de consument te bereiken. Derhalve staan we altijd open voor kansen die hier buiten vallen."

Kalanchoë Garden

Of het promotieplan 2013-2015 aan de verwachtingen heeft voldaan is moeilijk te zeggen stelt Van den Berg. "De resultaten zijn altijd moeilijk aan te tonen. Vast staat wel dat we de doelstellingen hebben behaald. Deze betroffen eenzelfde aanvoer in stuks tegen een hogere prijs of een hogere aanvoer tegen een gelijkblijvende prijs. Het nieuwe plan is inmiddels van start en er zal de komende periode veel aandacht zijn voor de Kalanchoë Garden. De boodschap dat de Kalanchoë eveneens heel goed naar buiten kan is overigens niet nieuw. Tussen 2005 en 2014 was dit ook de boodschap van Verrassend Buiten. Dit doen we nog eens over, maar nu met nieuwe plannen en promotiemateriaal en specifiek voor Kalanchoë."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant