Afbeelding

Met planten maak je (nieuwe) klanten! 

Algemeen Column

Bloemisten blinken uit in het verkopen van boeketten. Kleine boeketten, grote boeketten, vaak goedkope boeketten, liever duurdere/dure boeketten.

Boeketten in allerlei vormen en kleuren, soorten en smaken. Boeketten voor allerlei klanten, consumenten voor eigen gebruik of om als mooi cadeau weg te geven, boeketten als bedrijfsbloemwerk, voor op de balie of als cadeau voor een medewerk(st)er. Boeketten is het belangrijkste assortimentsdeel van de bloemist, terecht dat we daar veel tijd en energie in steken.

Mannenmarkt
De bloemistenbranche is ook op zoek naar nieuwe markten: nieuwe omzetmogelijkheden, extra kansen in de markt. Nieuwe doelgroepen, waarbij met name de groepen 25-45 jarigen en mannen interessante doelgroepen zijn. VBW heeft een studie gedaan naar mogelijkheden om mannen meer aan te spreken. Zo zien we de stoere man, de klassieke zakenman, de jonge zakenman en de familieman, die ieder hun eigen (bloemen)wensen hebben. Via een gericht trainingsprogramma wil VBW de bloemisten kennis over deze mannenmarkt bijbrengen om zo nieuwe klanten en meer omzet te realiseren.

Bijzondere plantenmarkt
Wat daarbij ook een groot marktpotentieel biedt, is de markt van de plant. (Jonge) consumenten die om welke reden geen/minder interesse hebben in bloemen, hebben wel interesse in planten: gezondheid, gezellig, mooi, functioneel of welke waarde er dan ook aan wordt gegeven. Planten in huis of op kantoor zijn inmiddels een beetje een statussymbool aan het worden. Zonder planten ben je niet echt serieus met jezelf en je omgeving bezig. Daarom is een goed en verantwoord aanbod bijzondere planten met een speciaal verhaal een grote kans op nieuwe klanten en nieuwe markten. Met planten vertel je een bijzonder verhaal aan nieuwe klanten. Dat kan bij voorkeur digitaal, omdat deze doelgroep zich vooral digitaal oriënteert en vaak ook koopt. Planten fysiek in de winkel is prima, bijzondere en speciale planten in de digitale winkel is een must, om zo als vakman en specialist naar nieuwe doelgroepen een goed verhaal te hebben.

De bloemist die kansen ziet, gaat meer dan ooit aan de slag met planten. Bijzondere plant en nieuwe klant, een ideale combinatie. En het maakt je als bloemist onderscheidend en toekomstgericht. Met planten hoor je er helemaal bij, sterker nog, met planten bereik je nieuwe markten.

Het is dan ook niet voor niets dat VBW binnen niet al te lange termijn hoopt te komen met een plantenverkoopconcept, waarin bijzondere producten met mooie verhalen, digitale benadering van klanten en gemak voor de bloemist centraal staan. Met planten maak je (nieuwe) klanten.

Vereniging Bloemist Winkeliers

Marco Maasse
Algemeen directeur
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant