Afbeelding

Rozenshow meer dan weelderig

Algemeen Growers pride

In een meer dan weelderige bloemenshow stond het product Roos van 14 tot en met 19 april in de spotlights in het Oranje Nassau Paviljoen in Keukenhof.

Door zo'n 150.000 bezoekers uit meer dan honderd verschillende landen werden de talrijke rozen van alle kanten bewonderd en gefotografeerd.

door Wilma van Velzen

Was de rozenshow vorig jaar al uitbundig, dan heeft het rozenvak zichzelf deze keer overtroffen. Wat een rozengeweld!

Tijdens de drukbezochte productmiddag Roos van Royal FloraHolland op donderdag 14 april in het Oranje Nassau Paviljoen zei Keukenhofdirecteur Bart Siemerink diep onder de indruk te zijn van het brede assortiment rozen.

400 keurvazen
"In totaal zijn er 400 keurvazen gevuld met maar liefst 30.000 stelen. Hoofdarrangeur Heleen Valstar en haar team hebben overuren gedraaid om alle rozen een plekje te geven. Als dit zo doorgaat moet ik het paviljoen nog laten vergroten, maar het is fantastisch."

VGB Awards
Cees Hageman meldde dat de vakjury en de handelsjury er flink wat tijd aan hebben moeten besteden om Keukenhof Vakprijs 2016 en de VGB Awards Roos NL, Exclusief en Import te bepalen. De VGB Awards werden uitgereikt door tv-tuinman Rob Verlinden, die bovendien wist te vertellen dat er eigenlijk 400 winnaars waren en dat hij de rozenshow overdonderend vond. "Van het keuren zijn opnames gemaakt en ook van de Rozenshow. Robs Grote Tuinverbouwing (SBS6) zal op zaterdag 7 mei volledig gewijd zijn aan rozen."

Presentatie
Een dynamische presentatie werd verzorgd door Irene Koel van The Zooooo. Zij is een van de bedenkers van de AH Hamsterweken en de slogan Interpolis Glashelder. Herhaling is blijkbaar de kracht van reclame, want beide campagnes zijn al vijftien jaar een succes.

Anders denken
De kern van haar verhaal was dat men anders moet gaan denken om op succesvolle wijze nieuwe producten en concepten te introduceren.

Aansluitend werd de prachtige Rozenshow bewonderd met zijn vele tientallen vazen in een aansprekend Gouden Eeuw decor met vele Hollandse elementen zoals een molen, brug en Meisje van Vermeer hoek.

Hart
Opvallend waren een groot hart van Rosa 'Red Naomi' en rozen overgoten met chocolade als gebakjes. Maar waar je ook keek, het aantal rozen was enorm. Hoe kan het ook anders, want door tientallen enthousiaste kwekers waren alle stelen in een eindeloze reeks verschillende variëteiten en kleuren aangeleverd. Van de mooiste witte Avalanche tot de nieuwe felroze Bubblegum! en om nog maar niet te spreken van een grote diversiteit trosrozen.

Vakavond
De Productdag Roos was bedoeld voor klanten, rozenkwekers en branchegenoten om elkaar te ontmoeten. De dag bestond uit een productmiddag voor kwekers, een Meet & Greet met diner voor kwekers en klanten en een vakavond voor klanten, kwekers en andere branchegenodigden.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant