Afbeelding

Continue op zoek naar bloeiend talent

Algemeen Growers pride

Hoven & de Mooij is altijd op zoek naar bloeiend talent. Als specialist in marktintroducties hebben zij de beste kwalificaties kanshebbers te herkennen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Je kunt Hoven & de Mooij het beste vergelijken met een scout in de voetballerij", zegt Gert de Mooij. "Die is ook continue op zoek naar nieuw voetbaltalent. Niet alleen om te begeleiden, maar om tevens te introduceren in de voetbaltop. Deze aanpak werkt bij ons precies hetzelfde." Het liefst wordt Hoven & de Mooij daarom al direct bij de eerste selecties van een nieuwe roos, trosroos of ander product betrokken. Dit om de kweker of veredelaar vanaf het prilste begin zo goed mogelijk te adviseren.

Goede kijk

"Met bijna veertig jaar ervaring als specialist in marktintroducties hebben we een goede kijk op kwaliteitsproducten ontwikkeld. We herkennen kanshebbers direct. Bovendien zijn we vanuit onze groothandelsfunctie bekend met de behoeften in de markt en weten we waar onze klanten naar zoeken. Ofwel, bij het bepalen of een nieuwe roos of trosroos wel of niet marktwaardig is, kijken we naar het totale plaatje", vult zoon Theo aan. "Stel dat een veredelaar een nieuwe trosroos heeft veredeld met een unieke roze kleur. Als ook de groei- en bloei eigenschappen goed zijn en we hierin een echte kanshebber met marktpotentie herkennen, adviseren we de veredelaar en begeleiden we bij een succesvolle marktintroductie."

Blikken

Hoven & de Mooij gaat in die gevallen alleen voor maximaal resultaat. Eerst worden kwaliteit, kleursamenstelling en marktwaarde vergeleken met soortgelijke artikelen. Aan de hand daarvan worden potentiële afzetgebieden in beeld gebracht om de slagingskansen van de marktintroductie maximaal te vergroten. "Er worden er alleen blikken verkocht om zoveel mogelijk sturing te geven aan de prijs", zegt Theo. "Eveneens wordt het nieuwe artikel met naam en artikelnummer op de website en webshop gezet. Voor promotie worden alle klanten zoveel mogelijk telefonisch benaderd, terwijl doorkoppelingen via het zogenaamde shop-in-shop principe ervoor zorgen dat ook de eindklant wordt bereikt."

Ook als er geen marktwaarde wordt herkend is inschakeling van Hoven & de Mooij in een vroeg stadium interessant, omdat in die gevallen de veredelaar of kweker wordt behoed voor een fiasco. "Zo kun je nog zo'n mooie bruine roos verdelen, maar dat werkt niet', stelt Gert de Mooij. "Wij weten uit eerdere ervaringen dat bruine rozen slechts twee weken in de herfst verkopen. Door al in een vroeg stadium een beroep te doen op onze expertise, kunnen kwekers en veredelaars tijdig op de hoogte worden gesteld dat het niet rendabel is hierin verder te investeren.

Showroom

Het succes van Hoven & de Mooij is terug te brengen op korte lijnen en een goede samenwerking met kwekers en veredelaars. De feedback op producten komt direct vanuit de groothandel. "Social Media zoals Facebook en Twitter dragen bij aan een snelle berichtgeving over nieuwe introducties. Belangrijk is om steeds in de picture te blijven en ook een stukje beleving te creëren dat niet digitaal is. Onze klanten hebben daar behoefte aan. In de showroom zien zij de nieuwe introducties in vazen. Door hen te vragen cijfers te geven voor kleur, knop, blad en vorm kan nuttige productinformatie weer terug worden gerapporteerd naar de veredelaar", aldus Theo de Mooij.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant